Tłuszcze

Tłuszcze są jednymi z niezbędnych składników żywieniowych i wokół nich narosło wiele nieporozumień, mitów i fałszywych informacji.

Tłuszcze są najbardziej wydajnym paliwem energetycznym dla naszych organizmów, a w naszej diecie mogą mieć różne źródła, mogą być roślinne, zwierzęce albo sztucznie wytworzone przez przemysł. Można je też podzielić na tłuszcze nasycone i nienasycone, a te ostatnie dzielą się na omega-3, omega-6 oraz omega-9. Spośród tłuszczów nienasyconych wyróżniamy także tłuszcze trans.

Od dawna funkcjonuje wiele mitów o szkodliwości tłuszczów w diecie, a przede wszystkim tłuszczów nasyconych. Rezultatem są Amerykanie, którzy smażą niskotłuszczowe hamburgery na oleju do smażenia 0% tłuszczu (tak, istnieją takie wynalazki) i prawie całkowicie wyrugowali tłuszcz ze swojej diety, a pomimo tego i właściwie to dzięki temu, mają nadwagę i zdrowie zrujnowane wszystkimi chorobami cywilizacyjnymi.

Tłuszcz nie tuczy, a tyjemy z węglowodanów. Nasze ciała zamieniają glukozę w tłuszcz, który przechowujemy na brzuchu.

Jedną z ważniejszych roli tłuszczów w naszej diecie jest rozpuszczanie niektórych witamin. Są witaminy, które rozpuszczają się w wodzie, należy do nich np. witamina C i możemy je wchłonąć prawie z każdego posiłku. Jednak witaminy A, D, E i K rozpuszczają się tylko i wyłącznie w tłuszczach. Posiłek bogaty w te witaminy, ale pozbawiony tłuszczu, powoduje że nie wchłaniamy tych witamin i staje się on pod tym względem bezwartościowy.

Największą pomyłką komercyjnej i przekupnej dietetyki jest obarczanie tłuszczów nasyconych wszystkimi chorobami cywilizacyjnymi, a promowanie olei roślinnych. Tymczasem to właśnie oleje z nasion (słonecznikowy, arachidowy, rzepakowy, sojowy…) to największe trucizny powodujące raka, choroby serca i demencję – prawdziwa nauka to jasno pokazuje.

Ważne jest zwrócenie uwagi na nadmiar tłuszczów trans we współczesnej diecie. Tłuszcze trans występują naturalnie w niektórych tłuszczach zwierzęcych, ale ich ilość nie przekracza 3-5% całkowitej ilości. Przemysłowe przetwarzanie tłuszczów, a przede wszystkim ich utwardzanie, powoduje powstawanie dużych ilości odmian trans. Istnieje wiele badań dowodzących ścisły związek między spożywaniem dużych ilości tłuszczów trans i zwiększeniem ryzyka raka oraz podwyższeniem poziomu tzw. złego cholesterolu, który prowadzi do powstania zmian miażdżycowych.

Tłuszcze trans obecne są w bardzo wielu produktach spożywczych, na etykiecie produktu można je rozpoznać jako „utwardzone oleje roślinne”. Występują w takich produktach jak margaryna, pieczywo, ciasta, ciastka, słodycze, chipsy, kawa 3 w 1, batony, gumy rozpuszczalne, czy zupy i sosy w proszku. Smutne, że wiele z tych produktów jest spożywanych w dużych ilościach przez dzieci.


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Co to jest dieta paleo? | Tłuszcze omega-3, omega-6 i omega-9 | Skąd się wziął mit o szkodliwości tłuszczu? | Cholesterol – czy naprawdę taki groźny? | Węglowodany tuczą a nie tłuszcz | Tłuszcze w kuchni paleo | Pokarmy bogate w zdrowe tłuszcze | Czy dieta paleo jest dietą odchudzającą? | Rak żywi się cukrem

Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

7 myśli w temacie “Tłuszcze”

  1. Ja mam pytanie odnośnie przyjmowania tłuszczów, mianowicie jeśli zjemy nadmiar węglowodanów, to, o ile się nie mylę, organizm je zgromadzi w wątrobie, mięśniach czy przerobi na tkankę tłuszczową. A jak sprawa wygląda z tłuszczami? Co organizm robi z nadmiarem spożytego tłuszczu? Nurtuje mnie to pytanie od jakiegoś czasu i nie moge nigdzie znaleźć sensownej odpowiedzi – wiem tylko tyle, że to fizycznie niemożliwe, żeby odłożyć tłuszcz w tkance tłuszczowej, więc zostaje on wydalony (na przykład poprzez wymiotowanie)?

    1. Tłuszcze, gdy zjemy ich za dużo, po prostu przestają smakować i mdlą. Zacznij jeść kostkę masła, to poczujesz to wkrótce. Poza tym potrafimy przyswoić tylko określoną ilość tłuszczu, a reszta po prostu "przeleci" przez nas – w większej ilości powodując tzw. biegunkę tłuszczową.

  2. Jakie tłuszcze są najzdrowsze?
    Polewam swoje dania oliwą z oliwek, a rano i wieczorem jem łyżeczkę tłuszczu gęsiego. Czy te tłuszcze są zdrowe i mogę je jeść w takich proporcjach?

    1. Najzdrowsze są tłuszcze nasycone i jednonienasycone. Wielonienasyconych potrzebujemy naprawdę niewiele i głównie na zimno. Oliwa jest bardzo dobra, a smalec nie jest taki zły. Pamiętaj, że każdy z nas jest inny i każdy inaczej reaguje.

  3. Wszystko jest dobre i zdrowe dopóki się z tym nie przesadza. Ja będąc na tej diecie najpierw schudłam 5 kilo, potem przytyłam 8…Moja Mama natomiast, po miesiącu stosowania tej diety przeciążyła swoją wątrobę tak bardzo, że po każdym posiłku pojawiał się kłujący ból. Lekarz kazał ograniczyć tłuszcze i łykać Essentix z fosfolipidami, aby naprawić wątrobę. Na szczęście preparat zadziałał i nie było potrzeby leczenia farmakologicznego.

    1. Coś robiliście źle. Być może jako „paleo” uznaliście objadanie się od rana do wieczora chabaniną z supermarketów i zero warzyw?

      1. No właśnie nie…Podejrzewam, że u mnie to była kwesta konieczności bycia wege, niezależnie jak bardzo lubię mięso…Ostatnio też trochę poczytałam o przyczynach problemów wątrobowych i myślę, że u mojej Mamy też mógł się przyczynić wiek, że po tej diecie wyszły skutki brania różnych leków i ogólnie nie zdrowej diety jak i stosowanie wielu diet odchudzających przed tą. Po tej diecie wątroba Mamy zwyczajnie stwierdziła, że ma dość…

Pozostaw odpowiedź Grzegorz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych