Światowy dzień cukrzycy

Co roku 14 listopada, w rocznicę urodzin uznawanego za odkrywcę insuliny Fredericka Bantinga, obchodzimy międzynarodowy dzień cukrzycy – święto mające na celu zwiększenie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat cukrzycy.

Myślę, że szczególnie w takim dniu warto sprawdzić, co takiego Polskie Towarzystwo Diabetologiczne zaleca pacjentom.

Cukrzyca, insulina, glukoza, cukier

Na stronie https://cukrzyca.info.pl dość łatwo można znaleźć „Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018” (link).

Muszę z góry uprzedzić, że spodziewałem się wiedzy antynaukowej, opartej na przesądach sprzed kilkudziesięciu lat. Celowo szukałem tam informacji, które mógłbym wytknąć. Pierwsze moje wrażenie, przed wgłębieniem się w lekturę, było jednak dość pozytywne. Potem się jednak okazało, że dobre wrażenie trwało tylko chwilę. Czytaj dalej Światowy dzień cukrzycy

Reklama wspiera rozwój strony:

Szybkowar Cosori

Dostałem of firmy Cosori ich szybkowar w zamian za uczciwą recenzję.

Jeśli śledzicie anglojęzyczne strony o paleo, to pewnie widzicie, że  publikują one od czasu do czasu przepisy wykorzystujące szybkowary i wolnowary. Z reguły pojawiają się tam popularne za oceanem marki Instant Pot albo Crock-Pot. Są one albo słabo dostępne w Polsce, albo dość drogie. Mało kto jednak słyszał o marce Cosori.

Szybkowar Cosori

Dostałem urządzenie wielofunkcyjne Cosori (strona producenta), które w założeniu ma zastąpić 7 innych urządzeń, w tym szybkowar i wolnowar. Dla uproszczenia, nazywam je później szybkowarem. Czytaj dalej Szybkowar Cosori

Badania żywieniowe – jedna wielka ściema (7 przyczyn)

Przez setki lat uczeni badali wiele rzeczy, ale nie odżywianie. Naukowcy zaczęli się zajmować żywieniem jakieś 50 lat temu – do czego to doprowadziło?

Chyba każdy zgodzi się, że badania żywieniowe to jedna wielka ściema i zamieszanie. Otrzymujemy sprzeczne wyniki, zalecenia, a media prześcigają się w wyszukiwaniu sensacji. Dlaczego tak jest? Dlaczego nie możemy ufać badaniom żywieniowym?

Stres, Paleo SMAK

Ta pani ze zdjęcia powyżej ma chyba prawidłową reakcję po przestudiowaniu badań naukowych dotyczących jedzenia. Czytaj dalej, żeby poznać 7 przyczyn, dzięki którym badania żywieniowe najczęściej kłamią. Czytaj dalej Badania żywieniowe – jedna wielka ściema (7 przyczyn)

Co podnosi cukier

Z chwilą podjęcia decyzji, że odstawiam insulinę i postanawiam dietą trzymać cukry na takim poziomie, aby insulina zewnętrzna nie była mi potrzebna, każde, ale to każde odstępstwo od zasad przeze mnie opisanych, podnosi mi cukry (Dekalog eMMy: część I, II, III).

Kiedy byłam na intensywnej insulinoterapii (w szpitalu razem z diagnozą „cukrzyca typu 1 insulinozależna” dostałam w pakiecie insulinę krótko i długodziałającą) tak zwane małe grzeszki były z automatu wyrównywane przez insulinę całodobową.

Decyzja trzymania cukrów dietą przy cukrzycy typu 1 insulinozależnej wymaga wręcz laboratoryjnego przyglądania się każdemu kęsowi jaki trafia do moich ust.

Dlatego tak ważne jest zrozumienie, o co w tych zasadach chodzi.

Każdy z nas jest wyjątkową istotą. Z wyjątkowym, jedynym w swoim rodzaju organizmem i jego reakcjami. Mimo, że łączy nas wiele, ponieważ choroby autoimmunologiczne, do których zalicza się cukrzyca typu 1, mają wiele wspólnego, niestety nie ma jednego jadłospisu, który byłby złotym środkiem dla wszystkich.

Dlatego tyle wpisów poświęcam na tłumaczenie, dlaczego raz żółtka potrafią trzymać mi cukier, a po tygodniu ich codziennego jedzenia sprawić, że nie mam ochoty przyznawać się do wyniku mojego cukru porannego. Wręcz mam wrażenie, że mój glukometr stał się moim wrogiem… To jest jedna z tych rzeczy, która nas łączy ;P

glukometr twój wróg

Rozumiem, że pilnowanie tych wszystkich zasad, o których wspominam, to jakiś kosmos, zwłaszcza na początku. Że niby zjedzenie kurczaka, boczku i jajecznicy jednego dnia ma jakieś znaczenie?

Cóż, jak ktoś jest gotowy, żeby to sprawdzić, okazuje się, że ma. Jak ze wszystkim na początku pojawiają się wątpliwości. Postanowiłam napisać o kilku najczęściej zadawanych mi ostatnio pytaniach. Czytaj dalej Co podnosi cukier

Chleb paleo z batatów

Skoro da się zrobić chleb z ziemniaków (Chleb paleo z ziemniaków i lnu), to pewnie da się też zrobić z batatów. Rzeczywiście, chleb z batatów jest bardzo smaczny i choć nie zawiera cukru, miodu ani żadnego słodzika, to jest na tyle słodki, że można go też nazwać ciastem 🙂

Chleb paleo batatowy

Kiedy przychodzą zimne dni, mój organizm domaga się większych ilości węglowodanów. Latem ten chleb byłby dla mnie za słodki, jest za to dobrą propozycją na jesień albo zimę. Przypuszczam, że wielu czytelników ma podobnie.

Chleb paleo batatowy (ze słodkich ziemniaków) – bezglutenowy, bez nabiału i cukru – przepis: Czytaj dalej Chleb paleo z batatów

Paleo na słodko

Znana nie tylko ze swojego bloga Cook it lean Katarzyna Karus-Wysocka, współatorka Polskiego przewodnika paleo, tym razem wydała samodzielnie książkę pod jakże kuszącym tytułem: Paleo na słodko.

Paleo na słodko

Jak można było się po Kasi spodziewać, mamy nie tylko rzetelną treść i sprawdzone przepisy, ale także przepiękne zdjęcia. Nawet osoby niemające nic wspólnego z dietą paleo mogą czerpać wiele przyjemności z oglądania tej książki. Czytaj dalej Paleo na słodko

Tętno spoczynkowe – 10 nieznanych faktów

Tętno (puls) to falisty ruch naczyń tętniczych spowodowany pracą serca. Większość z nas pewnie potrafi wyczuć puls na nadgarstku, a niektórzy wiedzą, że naturalnie noworodki mają dość szybkie tętno (grubo ponad 100 uderzeń na minutę), które z wiekiem stopniowo maleje, by dojść do około 70 w wieku dorosłym.

Tętno

Niedawna natrafiłem na bardzo ciekawy artykuł, który podaje dużo do tej pory powszechnie nieznanych faktów o tętnie spoczynkowym. Tętno spoczynkowe to ilość uderzeń naszego serca, kiedy odpoczywamy. Podczas aktywności fizycznej tętno idzie w górę, bo organizm ma większe zapotrzebowanie na tlen.

Skąd pochodzą opisywane poniżej fakty? Większość to dane firmy Fitbit, która produkuje między innymi opaski na rękę monitorujące aktywność fizyczną. Użytkownik dostaje dzięki temu dane dotyczące swoich ćwiczeń, tętna, snu itp.

Wszystkie te dane są także przesyłane do firmy Fitbit, które je agreguje (na tym etapie są one już całkowicie anonimowe). W tej chwili Fitbit posiada 150 miliardów godzin zapisów tętna użytkowników swoich produktów. Czytaj dalej Tętno spoczynkowe – 10 nieznanych faktów

Dieta paleo i dobowy profil glikemii

Pomiar poziomu cukru (glukozy) w krwi jest tanim i podstawowym badaniem krwi, które stosunkowo wcześnie pozwala wykryć cukrzycę i tzw. zespół metaboliczny. Posiadam już kilkanaście lat historii takich pomiarów i co ciekawe – po wyrzuceniu cukru i zbóż jadłospisu glukoza poszybowała w górę, dochodząc czasem do stanów przedcukrzycowych.

Pisałem o tym już wcześniej (Glukoza i paleo – badanie krwi) i doszedłem do wniosku, że to prawidłowa fizjologiczna reakcja organizmu na ograniczenie węglowodanów. Zbadałem także poziom insuliny (Mój idealny wynik badania insuliny na czczo) i do 100% pewności brakowało tylko wykonania dobowego profilu glikemii.

Dobowy profil glikemii na diecie paleo

Dobowy profil glikemii to nic innego jak mierzenie poziomu cukru (glukozy) w krwi przez cały dzień. Ja zacząłem o 8:00 rano i mierzyłem mniej więcej co 60-90 minut aż do 22:00. Czytaj dalej Dieta paleo i dobowy profil glikemii

Nadwrażliwość na drożdże (nietolerancja drożdży)

Kiedy w moich wynikach badań przeciwciał IgG pojawił się stosunkowo wysoki wynik na drożdże, pomyślałem, że to nic złego, w końcu nie jadam drożdży. Dopiero po jakimś czasie uświadomiłem sobie, że drożdże są praktycznie wszędzie! Jakich pokarmów należy unikać, gdy ma się nadwrażliwość na drożdże?

Czy wino jest paleo? Pierre-Auguste Renoir, Paleo SMAK
Kieliszek wina, Pierre-Auguste Renoir, 1908

Uściślijmy najpierw – nadwrażliwość na drożdże, często mylnie zwana nietolerancją drożdży (zobacz więcej: Alergia, nietolerancja, nadwrażliwość – różnice), to sytuacja, gdy nasz organizm produkuje przeciwciała skierowane na drożdże. Czytaj dalej Nadwrażliwość na drożdże (nietolerancja drożdży)

Czy dieta niskowęglowodanowa skraca życie?

Nie tak dawno sieć obiegła wiadomość, że „według najnowszych badań naukowych” dieta niskowęglowodanowa skraca życie. Tak naprawdę, gdy przyjrzymy się temu „badaniu” dokładniej, to mamy perfekcyjny przykład manipulacji i zabawy statystyką. Dlaczego więc dieta niskowęglowodanowa nie skraca życia?

najzdrowsze warzywa, Paleo smak

Zacznijmy od początku – dieta niskowęglowodanowa polegająca na ograniczeniu spożywanych węglowodanów ma dawno udowodniony bezsprzeczny pozytywny wpływ na zdrowie w niezliczonych przypadkach, między innymi:

  • zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia (źródło)
  • poprawia ciśnienie krwi i stan naczyń krwionośnych (źródło)
  • zwalcza stany zapalne (źródło)
  • poprawia wrażliwość insulinową (źródło)

Z sensacyjnej wiadomości, która obiegła internet wynika, że dieta, która prowadzi to utraty wagi i zdecydowanie poprawia prawie każdy aspekt zdrowia, skraca życie. Urocze, prawda? Czytaj dalej Czy dieta niskowęglowodanowa skraca życie?

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych