Chude mleko tuczy dzieci

Dietetycy są jednoznaczni – mleko należy pić codziennie, ale najlepiej chude albo odtłuszczone. W końcu mleko zawiera cholesterol i tłuszcz, który tuczy i zabija na śmierć. Tyle dietetycy, a jaka jest prawda?

Mleko, Paleo SMAK

Według dietetyków mleko jest dobrym źródłem witamin, szczególnie A, D oraz E. Niestety nie pojmują oni, że te witaminy rozpuszczają się tylko w tłuszczach i mleko odtłuszczone ich nie zawiera w ogóle, a chude tylko niewielką część.

Wielu rodziców wierzy ładnej pani z telewizji, która powiedziała, że podawanie dziecku pełnego mleka do zbrodnia i prosta droga do utuczenia pociechy.

Choć już od dawna było widać korelację pomiędzy piciem chudego mleka a otyłością u dzieci, to dopiero niedawno kanadyjscy badacze postanowili rozstrzygnąć ten problem raz na zawsze. Czytaj dalej Chude mleko tuczy dzieci

Reklama wspiera rozwój strony:

Brownie z czerwonej fasoli (ciasto czekoladowe paleo)

Siedzimy w domu i z nudów pieczemy ciasta. Z czego jeszcze nie robiłem ciasta czekoladowego? Czerwona fasola? Spróbujmy! Efekt znakomity – to chyba najsmaczniejsze ciasto czekoladowe, jakie jadłem! Wilgotne, bardzo czekoladowe, sycące – brownie z czerwonej fasoli.

Brownie paleo z czerwonej fasoli

Fasole i inne strączki są w szarej strefie żywienia paleo. Z jednej strony jadamy je od zarania dziejów (o wiele dłużej niż zboża), a z drugiej mamy teraz świadomość tego, że mogą one także zaszkodzić (czytaj więcej: Rośliny strączkowe nie takie zdrowe).

Z czerwonej fasoli można zrobić niesamowite ciasto czekoladowe – obłędnie smaczne! Brownie (ciasto czekoladowe) paleo z czerwonej fasoli – bezglutenowe (bez zbóż) i bez nabiału (laktozy i kazeiny) – sprawdzony przepis: Czytaj dalej Brownie z czerwonej fasoli (ciasto czekoladowe paleo)

Niski cholesterol zabija

Pewnie znacie to na pamięć. Niezmienne zdanie lekarzy, dietetyków i mądrej pani z TV: cholesterol, szczególnie ten LDL, powoduje choroby serca i zabija. Czy rzeczywiście? Czy natura to rzeczywiście tak urządziła, że jedna z najważniejszych substancji w naszych ciałach (cholesterol) nam szkodzi?

Jajka, Paleo SMAK

To, co nazywamy cholesterolem i mierzymy, to są tzw. lipoproteiny w krwi. Lipoproteiny {1} to złożone cząsteczki, które umożliwiają transport tłuszczu (który normalnie nie rozpuszcza się w wodzie) w krwi .

Lipoproteiny to nie tylko ten „cholesterol”, należą do nich także różne enzymy, przenośniki białkowe, antygeny, białka strukturalne, a także, co ciekawe, niektóre toksyny. Nasze ciała produkują każdego dnia około 1,2 g cholesterolu dla najważniejszych procesów życiowych organizmu. Czytaj dalej Niski cholesterol zabija

Zaczęłam zwiększać węglowodany

Od daty mojej diagnozy: cukrzyca typu I insulinozależna (Ja i moja cukrzyca), moja rewolucja w żywieniu to neverending story.

Przez te sześć lat nauczyłam się, że każdy jest inny i potrzebuje czegoś innego. Trzeba być uważnym i czujnym. A mimo to rok trwało, aż odkryłam, że mój organizm domagał się zwiększenia węglowodanów.

Zrównoważona dieta

Ze względu na to, że wielokrotnie padały pytania o różne diety, we wpisie najlepsza dieta dla cukrzyka czyli dieta według wskazań własnego glukometru, napisałam, że najważniejsze to słuchać swojego organizmu. Jeść tak, żeby glukometr nie pokazywał więcej niż 135mg% i mieć dobre samopoczucie.

Przez lata jadłam głównie tłuszcze i białko. Czytaj dalej Zaczęłam zwiększać węglowodany

Brownie z buraków i awokado (ciasto czekoladowe paleo)

Uwielbiam ciasta czekoladowe. Choć nie mam problemu z węglowodanami, to od jakiegoś czasu staram się ograniczać skrobię. Czy da się upiec ciasto czekoladowe bez glutenu i nabiału i z małą ilością skrobi? Okazuje się, że tak! Brownie paleo z buraków i awokado!

 Ciasto czekoladowe paleo z buraków i awokado

Pyszne ciasto czekoladowe paleo – brownie z buraków i awokado – bezglutenowe, bez zbóż, nabiału (bez laktozy i kazeiny), orzechów i z minimalną ilością skrobi – przepis: Czytaj dalej Brownie z buraków i awokado (ciasto czekoladowe paleo)

Ostateczny dowód na szkodliwość olei roślinnych

Na fali wegańskiej histerii cholesterolowej lekarze i dietetycy zgodnym tonem zaczęli mówić, że to tłuszcze zwierzęce (nasycone) są niezdrowe i powinniśmy je zastąpić olejami roślinnymi (tłuszcze wielonienasycone).

Dziwnym trafem po tych zaleceniach poszybowały w górę liczby otyłych, autyków i cierpiących na choroby krążenia i neurodegeneracyjne. Przypadek? Choć już wcześniej wiadomo było, że oleje roślinne szkodzą, to teraz mamy nowe, bardzo szczegółowe badanie, potwierdzające ten fakt

Pole rzepaku

Są miliony stron w internecie zachwalających tłuszcze wielonienasycone, w które bogate są oleje roślinne. Prawdą jest, że niektóre z nich są dla nas niezbędne, potrzebujemy jednak ich niewielkie ilości, a współczesna dieta ma ich zdecydowanie za dużo.

Choć żyjący 500 lat temu Paracelsus {2} dobrze wiedział, że dawka czyni truciznę, to współcześni dietetycy wciąż nie rozumieją, że choć tłuszcze wielonienasycone są dla nas niezbędne, to nie powinniśmy z nimi przesadzać. Czytaj dalej Ostateczny dowód na szkodliwość olei roślinnych

Konsensus, czyli „powszechnie wiadomo”

Często słyszymy w mediach, że „powszechnie wiadomo” albo że konsensus jest taki i taki. Niestety zdarza się to także przy tematach naukowych albo medycznych. Dlaczego może być to złe i należy na to uważać?

konsensus

Jeśli tylko spojrzymy wstecz, to okazuje się, że te „powszechnie wiadomo” i „konsensusy naukowe” najczęściej okazywały się wierutnymi bzdurami. Czytaj dalej Konsensus, czyli „powszechnie wiadomo”

Czy warto brać multiwitaminy

Rynek multiwitamin jest ogromny. W sklepach półki uginają się od setek preparatów multiwitaminowych w najprzeróżniejszej formie – tabletki, krople, cukierki, żelki itp. Mamy multiwitaminy dla dzieci, osób starszych, kobiet w ciąży, sportowców itp itd. Czy one rzeczywiście działają? Czy warto je brać?

Choć rynek multiwitamin jest warty olbrzymie pieniądze (dane z roku 2006 w USA podają wartość ponad 23 miliardy dolarów rocznie {3}), to zaskakująco mało jest badań nad ich skutecznością. Czytaj dalej Czy warto brać multiwitaminy

Tłuszcze omega-6 wypierają omega-3

Niedawno znalazłem bardzo ciekawe badanie nad zawartością tłuszczów omega-3 w rybach hodowlanych. Okazuje się, że pasza z większą zawartością tłuszczów omega-6 powoduje spadek zawartości tłuszczów omega-3 w mięsie ryb. To badanie odnosi się także dla naszego zdrowia.

Ryby, Paleo SMAK

Tłuszcze omega-3 i omega-6 to tłuszcze wielonienasycone, których nasz organizm nie produkuje i musimy je dostarczać w pożywieniu. Współczesne jedzenie ma nadmiar tłuszczów omega-6, a za to bardzo mało omega-3. Czytaj dalej Tłuszcze omega-6 wypierają omega-3

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych