Dieta na trójglicerydy

Tysiące Polaków próbują obniżyć poziom trójglicerydów w krwi, bo lekarze straszą ich miażdżycą. Trójglicerydy w krwi to jedna z transportowych form tłuszczu, na chłopski rozum więc, żeby zmniejszyć poziom trójglicerydów w krwi, należy jeść mniej tłuszczu, prawda? Niestety nie, choć wciąż większość lekarzy poleca swoim pacjentom ograniczenie spożywanie tłuszczów, przede wszystkim nasyconych i zwierzęcych, co oczywiście nie działa.

trójglicerydy dieta paleo smak Pieter Aertsen
Stragan rzeźnika z ucieczką do Egiptu, Pieter Aertsen, 1551

Niestet mało kto wie o tym, że trójglicerydy w krwi nie pochodzą tylko ze zjadanego tłuszczu – produkowane są także przez wątrobę z glukozy. Im więcej jemy węglowodanów, tym więcej trójglicerydów w krwi (czytaj więcej: Trójglicerydy – fakty i mity) – nie ma limitu. Lekarz o tym nie powie, bo koncerny farmaceutyczne nauczyły go tylko przepisywać lekarstwa – masz do końca życia przychodzić na wizyty i kupować szkodliwe dla zdrowia tabletki.

Jaka więc dieta na trójglicerydy? Jak obniżyć poziom trójglicerydów w krwi? Ograniczenie spożywanego tłuszczu może przynieść niewielkie, choć widoczne zmniejszenie ilości trójglicerydów w krwi, jednak z reguły nie osiągniesz zadowalających wyników. Jest to także trochę strzał w stopę, ponieważ wiele tłuszczów jest niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu (w tym serca i mózgu) i ich niedobór powoduje wiele przypadłości i chorób.

Ograniczenie spożywanych węglowodanów jest jedyną skuteczną metodą ograniczenia ilości trójglicerydów w krwi. To działa! Sprawdź moje wyniki badań krwi i zobacz wykresy – w ten sposób poziom trójglicerydów w mojej krwi spadł o ponad połowę!

Dieta na trójglicerydy – czego nie jemy?

  • cukier (w jakiejkolwiek postaci, czytaj więcej: Cukier niejedno ma imię)
  • zboża – w tym chleb, ryż, mąka, kasze, makaron, kukurydza itp – nie dość, że składają się głównie z węglowodanów, to jeszcze zawierają dużo szkodliwych substancji (czytaj więcej: Zboża szkodzą)
  • soki owocowe – to tylko kolorowa woda z cukrem
  • oleje roślinne – poza nielicznymi wyjątkami (jak oliwa z oliwek czy olej kokosowy) są one bardzo niezdrowe – unikaj takich tłuszczów jak olej słonecznikowy, arachidowy, sojowy, rzepakowy

Obniżyć trójglicerydy – co jemy z umiarem?

  • ziemniaki, bataty – to sama skrobia, jak chcesz je wciąż jeść, to nie za dużo (czytaj więcej: Czy ziemniaki są paleo?)
  • rośliny strączkowe – także zawierają dużo węglowodanów, poza tym wcale nie są takie zdrowe (czytaj więcej: Rośliny strączkowe nie takie zdrowe)
  • słodkie owoce – większość z nich zawiera bardzo dużo cukru, ale o ile jesz je z umiarem, to nie powinno być z nimi żadnego problemu. Możesz codziennie zjeść kilka porcji owoców, problem zaczyna się, gdy stanowią one ponad połowę pożywienia. Szczególnie słodkie są jabłka, gruszki, winogrona i banany.

Dieta na trójglicerydy – co jemy bez ograniczeń?

Powyższe wytyczne to właśnie dieta paleo. A skąd pewność, że to działa? Przeczytaj koniecznie o paleo i wynikach moich badań krwi pod kątem trójglicerydów i sprawdź wykresy „przed i po przejściu na dietę paleo” (zobacz też: Cholesterol i paleo – badanie krwi).

Co jeszcze wpływa na ilość trójglicerydów w krwi? Wiadomo, że wpływ na to ma alkohol – jego nadmiar powoduje wydzielanie przez wątrobę trójglicerydów. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (zawarte głównie w rybach) z kolei skutecznie obniżają poziom trójglicerydów (badania: tu, tu i tu). Z niedietetycznych środków można polecić ruch i aktywność fizyczną. Rozważ też suplementowanie witaminy D i tłuszczów omega-3.

Pamiętaj – jedyną skuteczną metodą na obniżenie trójglicerydów jest ograniczenie spożywanych węglowodanów. Dieta paleo, której podstawowymi wytycznymi jest całkowite wykluczenie z pożywienia cukru i zbóż, jest idealnym wyborem i skutecznie obniży ilość trójglicerydów w krwi. Zobacz też przepisy i przykładowe jadłospisy paleo.

Spróbuj! Do stracenia masz tylko kilka chorób i kilogramów w pasie 🙂 Powodzenia!

Podyskutuj o trójglicerydach i odżywianiu: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Żywieniowe fakty i mity | Cholesterol nie taki zły | Dieta na cholesterolRak żywi się cukrem | Zboża szkodzą | Węglowodany tuczą a nie tłuszcz | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

23 myśli nt. „Dieta na trójglicerydy”

  1. Witam odebrałem właśnie wyniki trójglicerydy 586jestem przerażony co robić mam 48lat mężczyzna

  2. Witam
    Postanowiłem zajrzeć na moją ulubioną stronę by napisać słowa dwa o efektach ,,dobrej zmiany" jakiej doświadczam po wprowadzeniu zmian (nie rewolucji) w odżywianiu. Czas biegnie nieubłaganie. Minęły dwa miesiące od ostatnich badań. Zrobiłem kolejne (z dreszczykiem emocji). Odebrałem wyniki i….. pozytywne zaskoczenie. Wyniki zaczynają poprawiać się. Po dwóch miesiącach Cholesterol ldl spadł z 280 na 221, Hdl wzrósł z 43,8 do 44,5, trójglicerydy z 180 na 165. po raz pierwszy zbadałem poziom homocysteiny. Rewelacji nie ma 8,66. To pierwsze badanie tego czynnika. Zacząłem suplementować regularnie vit B12 i B6. Na efekty wypada poczekać. Póki co zadowolenia nie ukrywam tym bardziej, że nie radykalnym paleosmakoszem nie jestem. pozdrawiam serdecznie

  3. Tak, tak. Jednak co istotne lekarz z własnej inicjatywy nie zleci badania poziomu homocysteiny. Mówię tak na podstawie własnego doświadczenia. Sam borykam się ze ,,zbyt wysokim" cholesterolem (jak całe nasze społeczeństwo ha ha ha). Statyny pożegnałem z miesiąc temu po 6 czy 7 latach brania!
    Fakt regulowały poziom cholesterolu wyczyniając zapewne cuda z moja wątrobą (aż boję się myśleć co bidula wycierpiała 🙂 ). Zmodyfikowałem swoja dietę około miesiąc temu. Wcinam jajka, zmieniłem w kuchni oleje (smażę na kokosowym lub smalcu) do sałatek bio lniany, chleb nasz powszedni ograniczyłem (tylko ciemny) więcej warzyw, słodyczy zero (słodzę tylko kawę).
    Na statynach poziom cholesterolu i trójglicerydów na określanym
    przez lekarzy ,,zdrowym " poziomie. po zmianie diety i odrzuceniu
    statyn poziom ldl wzrósł do 280, hdl bez zmian 43,5, trójglicerydy ze 130 wzrosły do 180. i tak zadumałem się czy wzrost trójglicerydów spowodował przyjmowany olej lniany (2 łyżki stołowe dziennie) czy możne ta łyżeczka miodu, którą każdego dnia przyjmuję z dobroczynną szklanką czystka?
    pozdrawiam

    1. Jednorazowe badanie przynosi dość losowe wartości. Myślę, że trzeba by co najmniej 3 badania, żeby widzieć jakieś prawidłowości. Pamiętaj, że po odstawieniu "leków" organizm może potrzebować nieco czasu, by wrócić do normy. 2 łyżki oleju albo łyżeczka miodu nie powinny mieć wpływu na trójglicerydy, raczej całkowita ilość zjadanych węglowodanów (np. ziemniaki i inne korzenne warzywa).
      Na tej stronie publikuję swoje wyniki badań krwi i można zobaczyć, że moje przedostatnie badanie cholesterolu pokazało dość dziwne (i moim zdaniem niezbyt prawdziwe) wartości. Dlatego nie wyciągałbym daleko idących wniosków z jednego tylko badania.

      1. Zapoznałem się z Twoim blogiem na wskroś. Badania również widziałem.
        Jeśli chodzi o moje aktualne wyniki to (Panie broń!) wcale mnie nie zaskoczyły. Nie zniechęciły mnie absolutnie. Doczytałem, że parametry mogą podskoczyć. Sukcesywnie zmieniam swoje odżywianie. Nie jest to takie chop siup 🙂 choćby np. dlatego, że przygotowanie własnego chleba wymaga więcej czasu aniżeli wizyta w piekarni. Ziemniaki, makaron czy ryż to podstawa obiadu. Szybko się przygotowuje. Zdrowie jednak ma się jedno. I choć moje samopoczucie zatrzymało się na 30 roku życia to metryka uświadamia mi, że mam 49 wiosen. Czas najwyższy zwolnić, zainteresować się swoim zdrowiem, zatrzymać się na stacji ,,refleksja" i nie słuchać bredni lekarskich (teoria wysokiego cholesterolu) bezmyślnie łykając truciznę. Żeby przynajmniej te brednie w skutkach nie były opłakane.
        W każdym razie dziękuję Ci za ten blog. Zyskałeś wiernego czytelnika.

    1. To nie do końca takie proste. Podlinkowany artykuł, choć ma dużo dobrego, zawiera też uproszczenia, bo np. pisze, że to cholesterol zatyka naczynia krwionośne, a tak nie jest.
      Poza tym homocysteina to tylko jeden z kilku wskaźników, ważne też jest białko c-reaktywne (CRP), glukoza na czczo i po posiłku, HbA1c, ciśnienie krwi i parę innych – to wszystko (plus kilka bardziej szczegółowych) są dobre wskaźniki ryzyka chorób serca i homocysteina nie jest jakaś unikalna.
      Nie zgadzam się też, że zdrowe poziomy homocysteiny są do 15 często powyżej 7 już jest nie za dobrze.

  4. Autor tego bloga powinien zostać ozłocony! Potwierdzam wszystko co tu pisze. Tylko dieta paleo! Pożyczyłem książkę dr. Cordain'a, zacząłem się do niej stosować i dziś odbierając wyniki po 41 dniach trojglicerydy 810 ->152, ch. całk. 314->195, HDL 40->46. Nie mam więcej pytań. Dzięki!

    1. Moj maz (44lata)jest juz 8 tyg na diecie paleo, schudl z 94 na 83 , trojglicerydy -spadly z 560 na 156!!!! , takze bardzo sie cieszyny no i wiadomo – dieta trwa, musimy jeszcze obnizyc ldl ktory byl nieoznaczalny a teraz 140.hdl wzrosl z 20 na 45.

  5. Faktem jest ze nadmiar weglowodanow i cukru powoduje otylosc brzuszna
    Od kiedy ćwiczę 3 razy w tygodniu ograniczylam weglowodany po prostu jem dania obiadowe czesciej zamiast kanapek lykam legalon i probiotyki moj beben tak znienawidzony zmniejszyl sie o polowe

  6. Moje trojglicerydy były w normie ale po dwóch miesiącach nagle wzrosły do 328 Przez te dwa miesiące piłam Czystek pracowałam w ogrodzie starałam się jeść chleb z olejem kokosowym dużo spacerowałam z psem robiliśmy po kilka kilometrow dziennie ,jestem normalnej budowy więc czemu nagle tak podskoczył Teraz biorę leki a dodam jeszcze że mam 59 lat i jestem sprawna fizycznie juz mija 3 miesiac jak biore leki i mam powtorzyć badania ale to dopiero jak wroce w styczniu do Polski

  7. A ja wlasnie dziś odebralam wyniki i trójglicerydy mam 238 , natomiast cholesterol hdl 82.0 ten drugi LDL 36 i totalny 166. I spytalam lekarki co moze byc przyczyna podwyższonych trójglicerydów, ona mi na to ze wszystko inne mam bardzo dobrej normie wlacznie z cukrem , wiec przyczyną jest palenie papierosow ( tak palę). , ale po przeczytaniu, że to może byc nadmiar węglowodanow , jestem za tym, bo rzeczywiście sporo ich od jakiegoś czasu spozywam. Czas je ukrócić i papierosy też :/

  8. WItam,

    moje wyniki:
    HDL 1.07
    LDL 2.87
    trójglicerydy 2.01

    ogólnie ok, ale trójglicerydyna granicy.
    Generalnie jadam masło, kocham mieso – kurczaka, karkówkę, Duzo jem smażonego.

    Kupiłem sobie ostatnio tran z rekina, łykam rano.
    Raz dziennie, zamiast masła, smaruje chleb olejem lnianym (2 łyżeczki) – czy to dobry pomysl?
    Postaram się ograniczyć pieczywo pszenne, zamiast niego żytnie jasne na zakwasie, a w dalszym kroku poszukam jakiegoś niezbożowego bez glutenu.

    Co sądziecie o tych wynikach, czy dobrze zmieniam dietę ?

  9. Doskonale działa również okresowa, dodatkowa suplementacja kwasami Omega 3 w odpowiedniej ilości. To dla tych co z jakiegoś powodu muszą szybko zrobić porządek z parametrami krwi :-). Uwaga metoda nie dla każdego ( niewskazana dla osób przyjmujących leki na rozrzedzenie krwi i w innych medycznych przypadkach).

  10. Grzegorz napisałeś, że lekarz nie powie, że na obniżenie triglicerydów tylko dieta niskowęglowodana. Ale, moim zdaniem nie dlatego, że chce, aby do niego przychodzić, ale dlatego, że nie ma o tym zielonego pojęcia 🙂

    1. I tak i nie 🙂
      Czy ktokolwiek próbował wytłumaczyć coś dla lekarza (niezgodnego z przyjętą wiedzą). Co prawda nie wszyscy są tacy ale często zdarzają się tacy co każdą próbę dialogu traktują jak podważenie ich autorytetu. I atakują na pełnym froncie.
      Najgorsze jest to że lekarzy w szkołach nie uczy się tego żeby ciągle szukali nowych informacji, podważali tezy szukali prawdy. Tylko że jest tak i żeby się nikt nie przyczepił trzeba zrobić tak i koniec.

    2. Studiowała pani kiedyś medycynȩ, że jest pani tak zorientowana w zakresie materiału obejmującego ten niezmiernie obszerny i wymagający kierunek? Lekarz uczy siȩ tego od pierwszych lat studiów, gdyby tego nie wiedział, nie zostałby lekarzem – takie przedmioty jak biochemia to podstawa. Proszȩ wiȩc nie wypowiadać siȩ na tematy, o których nie ma pani żadnego pojȩcia, bo swoim komentarzem nie udowodniła pani niczego – może tylko tyle, że zazdrość i bezmyślne czytanie niepotwierdzonych żadnymi badaniami tekstów przypadkowych laików, może prowadzić do szerzącej siȩ głupoty. A każdy lekarz, a nawet młody student medycyny, wciągnąłby za przeproszeniem, panią nosem 😉

  11. najgorsze są właśnie porady domorosłych lekarzy i dietetyków dzięki którym można sobie zaszkodzić, podstawą diety na trójglicerydy jest ograniczenie węglowodanów ale także eliminacja lub znaczne ograniczenie tłuszczów roślinnnych na korzyść ryb i tłuszczów zwierzęcych, a także rezygnacja z alkoholi i zwiększenie ruchu

  12. Może i masło obniża trójglicerydy, ale podwyższa cholesterol i nie jest zalecane w związku z tym przez lekarzy. Taki właśnie przypadek wystąpił u mnie – trójglicerydy spadły, ale cholesterol wzrósł ponad normę.

    1. Hej

      Po jakim czasie od zwiększenia ilości spożywanego masła robiłeś badania?
      Bo często po zmianie diety masz z lekarskiego punktu widzenia gorsze wyniki. Bo nagle zaczynasz dostarczać dla organizmu tych składników budulcowych których od tylu lat potrzebował i w końcu ma wystarczające zasoby by wykonać kilka napraw. Dlatego może cholesterol wzrosnąć, trójglicerydy mogą wzrosnąć, co oznacza że organizm zabrał się w końcu za sprzątanie.
      Kolega miała tak że po wprowadzeniu prawie Paleo jego trójglicerydy podskoczyły i lekarz „Oczywiście tego można było się spodziewać po takiej ilości tłuszczu w pana diecie”. Ale na szczęście się nie dał i poczekał jeszcze miesiąc i powtórzył badanie i o proszę spadły daleko poniżej normy i przy okazji okazało się że początki otłuszczonej wątroby zniknęły razem z trójglicerydami. Okazało się ze przy nowej diecie jego wątroba mogła w końcu pozbyć się nadmiarów tłuszczów i to powodowało podwyższony poziom trójglicerydów. Czy ten podwyższonym poziom był zły? Oczywiście że nie, świadczył tylko żę jego organizm się leczy. Ale to już problem z brakiem podejścia holistycznego przez lekarza.

      Odnośnie cholesterolu to zawsze się pytam nieuświadomione osoby czy jeśli hipotetycznie istniała by procedura która umożliwiła by przetoczenie tego całego „złego” cholesterolu z Ciebie do Mnie to czy byś się zgodził poddać takiej procedurze? Oczywiście jak na razie wszyscy się zgadzają 🙂 Mimo że to oznaczało by ich śmierć w wielkich męczarniach.

      1. Masz rację, ja robiłem badania około 9 tygodni po zmianie diety. Zgadzam się, ze na początku wyniki mogą być bardzo mylące.

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych