Dieta na trójglicerydy

Tysiące Polaków próbują obniżyć poziom trójglicerydów w krwi, bo lekarze straszą ich miażdżycą. Trójglicerydy w krwi to jedna z transportowych form tłuszczu, na chłopski rozum więc, żeby zmniejszyć poziom trójglicerydów w krwi, należy jeść mniej tłuszczu, prawda? Niestety nie, choć wciąż większość lekarzy poleca swoim pacjentom ograniczenie spożywanie tłuszczów, przede wszystkim nasyconych i zwierzęcych, co oczywiście nie działa.

trójglicerydy dieta paleo smak Pieter Aertsen
Stragan rzeźnika z ucieczką do Egiptu, Pieter Aertsen, 1551

Niestet mało kto wie o tym, że trójglicerydy w krwi nie pochodzą tylko ze zjadanego tłuszczu – produkowane są także przez wątrobę z glukozy. Im więcej jemy węglowodanów, tym więcej trójglicerydów w krwi (czytaj więcej: Trójglicerydy – fakty i mity) – nie ma limitu. Lekarz o tym nie powie, bo koncerny farmaceutyczne nauczyły go tylko przepisywać lekarstwa – masz do końca życia przychodzić na wizyty i kupować tabletki.

Jaka więc dieta na trójglicerydy? Jak obniżyć poziom trójglicerydów w krwi? Ograniczenie spożywanego tłuszczu może przynieść niewielkie, choć widoczne zmniejszenie ilości trójglicerydów w krwi, jednak z reguły nie osiągniesz zadowalających wyników. Jest to także trochę strzał w stopę, ponieważ wiele tłuszczów jest niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu (w tym serca i mózgu) i ich niedobór powoduje wiele przypadłości i chorób.

Ograniczenie spożywanych węglowodanów jest jedyną skuteczną metodą ograniczenia ilości trójglicerydów w krwi. To działa! Sprawdź moje wyniki badań krwi (wpisy z roku 2014 i 2015) i zobacz wykresy – w ten sposób poziom trójglicerydów w mojej krwi spadł o ponad połowę!

Dieta na trójglicerydy – czego nie jemy?

  • cukier (w jakiejkolwiek postaci, czytaj więcej: Cukier niejedno ma imię)
  • zboża – w tym chleb, ryż, mąka, kasze, makaron, kukurydza itp – nie dość, że składają się głównie z węglowodanów, to jeszcze zawierają dużo szkodliwych substancji (czytaj więcej: Zboża szkodzą)
  • soki owocowe – to tylko kolorowa woda z cukrem
  • oleje roślinne – poza nielicznymi wyjątkami (jak oliwa z oliwek czy olej kokosowy) są one bardzo niezdrowe – unikaj takich tłuszczów jak olej słonecznikowy, arachidowy, sojowy, rzepakowy

Obniżyć trójglicerydy – co jemy z umiarem?

  • ziemniaki – to sama skrobia, jak chcesz je wciąż jeść, to nie za dużo (czytaj więcej: Czy ziemniaki są paleo?)
  • rośliny strączkowe – także zawierają dużo węglowodanów, poza tym wcale nie są takie zdrowe (czytaj więcej: Rośliny strączkowe nie takie zdrowe)
  • słodkie owoce – większość z nich zawiera bardzo dużo cukru, ale o ile jesz je z umiarem, to nie powinno być z nimi żadnego problemu. Możesz codziennie zjeść kilka porcji owoców, problem zaczyna się, gdy stanowią one ponad połowę pożywienia. Szczególnie słodkie są jabłka, gruszki, winogrona.

Dieta na trójglicerydy – co jemy bez ograniczeń?

Powyższe wytyczne to właśnie dieta paleo. A skąd pewność, że to działa? Przeczytaj koniecznie o paleo i wynikach moich badań krwi pod kątem trójglicerydów z roku 2014 i 2015 i sprawdź wykresy „przed i po przejściu na dietę paleo” (zobacz też: Cholesterol i paleo – badanie krwi).

Co jeszcze wpływa na ilość trójglicerydów w krwi? Wiadomo, że wpływ na to ma alkohol – jego nadmiar powoduje wydzielanie przez wątrobę trójglicerydów. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (zawarte głównie w rybach) z kolei skutecznie obniżają poziom trójglicerydów (badania: tu, tu i tu). Z niedietetycznych środków można polecić ruch i aktywność fizyczną. Rozważ też suplementowanie witaminy D i tłuszczów omega-3.


Pamiętaj – jedyną skuteczną metodą na obniżenie trójglicerydów jest ograniczenie spożywanych węglowodanów. Dieta paleo, której podstawowymi wytycznymi jest całkowite wykluczenie z pożywienia cukru i zbóż, jest idealnym wyborem i skutecznie obniży ilość trójglicerydów w krwi. Zobacz też przepisy i przykładowe jadłospisy paleo.

Spróbuj! Do stracenia masz tylko kilka chorób i kilogramów w pasie 🙂 Powodzenia!

Podyskutuj o trójglicerydach i odżywianiu: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się doświadczeniami i pomóż innym!

Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.


Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Żywieniowe fakty i mity | Cholesterol nie taki zły | Dieta na cholesterolRak żywi się cukrem | Zboża szkodzą | Węglowodany tuczą a nie tłuszcz | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

12 myśli nt. „Dieta na trójglicerydy”

  1. Moje trojglicerydy były w normie ale po dwóch miesiącach nagle wzrosły do 328 Przez te dwa miesiące piłam Czystek pracowałam w ogrodzie starałam się jeść chleb z olejem kokosowym dużo spacerowałam z psem robiliśmy po kilka kilometrow dziennie ,jestem normalnej budowy więc czemu nagle tak podskoczył Teraz biorę leki a dodam jeszcze że mam 59 lat i jestem sprawna fizycznie juz mija 3 miesiac jak biore leki i mam powtorzyć badania ale to dopiero jak wroce w styczniu do Polski

  2. A ja wlasnie dziś odebralam wyniki i trójglicerydy mam 238 , natomiast cholesterol hdl 82.0 ten drugi LDL 36 i totalny 166. I spytalam lekarki co moze byc przyczyna podwyższonych trójglicerydów, ona mi na to ze wszystko inne mam bardzo dobrej normie wlacznie z cukrem , wiec przyczyną jest palenie papierosow ( tak palę). , ale po przeczytaniu, że to może byc nadmiar węglowodanow , jestem za tym, bo rzeczywiście sporo ich od jakiegoś czasu spozywam. Czas je ukrócić i papierosy też :/

  3. WItam,

    moje wyniki:
    HDL 1.07
    LDL 2.87
    trójglicerydy 2.01

    ogólnie ok, ale trójglicerydyna granicy.
    Generalnie jadam masło, kocham mieso – kurczaka, karkówkę, Duzo jem smażonego.

    Kupiłem sobie ostatnio tran z rekina, łykam rano.
    Raz dziennie, zamiast masła, smaruje chleb olejem lnianym (2 łyżeczki) – czy to dobry pomysl?
    Postaram się ograniczyć pieczywo pszenne, zamiast niego żytnie jasne na zakwasie, a w dalszym kroku poszukam jakiegoś niezbożowego bez glutenu.

    Co sądziecie o tych wynikach, czy dobrze zmieniam dietę ?

  4. Doskonale działa również okresowa, dodatkowa suplementacja kwasami Omega 3 w odpowiedniej ilości. To dla tych co z jakiegoś powodu muszą szybko zrobić porządek z parametrami krwi :-). Uwaga metoda nie dla każdego ( niewskazana dla osób przyjmujących leki na rozrzedzenie krwi i w innych medycznych przypadkach).

  5. Grzegorz napisałeś, że lekarz nie powie, że na obniżenie triglicerydów tylko dieta niskowęglowodana. Ale, moim zdaniem nie dlatego, że chce, aby do niego przychodzić, ale dlatego, że nie ma o tym zielonego pojęcia 🙂

    1. I tak i nie 🙂
      Czy ktokolwiek próbował wytłumaczyć coś dla lekarza (niezgodnego z przyjętą wiedzą). Co prawda nie wszyscy są tacy ale często zdarzają się tacy co każdą próbę dialogu traktują jak podważenie ich autorytetu. I atakują na pełnym froncie.
      Najgorsze jest to że lekarzy w szkołach nie uczy się tego żeby ciągle szukali nowych informacji, podważali tezy szukali prawdy. Tylko że jest tak i żeby się nikt nie przyczepił trzeba zrobić tak i koniec.

    2. Studiowała pani kiedyś medycynȩ, że jest pani tak zorientowana w zakresie materiału obejmującego ten niezmiernie obszerny i wymagający kierunek? Lekarz uczy siȩ tego od pierwszych lat studiów, gdyby tego nie wiedział, nie zostałby lekarzem – takie przedmioty jak biochemia to podstawa. Proszȩ wiȩc nie wypowiadać siȩ na tematy, o których nie ma pani żadnego pojȩcia, bo swoim komentarzem nie udowodniła pani niczego – może tylko tyle, że zazdrość i bezmyślne czytanie niepotwierdzonych żadnymi badaniami tekstów przypadkowych laików, może prowadzić do szerzącej siȩ głupoty. A każdy lekarz, a nawet młody student medycyny, wciągnąłby za przeproszeniem, panią nosem 😉

  6. najgorsze są właśnie porady domorosłych lekarzy i dietetyków dzięki którym można sobie zaszkodzić, podstawą diety na trójglicerydy jest ograniczenie węglowodanów ale także eliminacja lub znaczne ograniczenie tłuszczów roślinnnych na korzyść ryb i tłuszczów zwierzęcych, a także rezygnacja z alkoholi i zwiększenie ruchu

  7. Może i masło obniża trójglicerydy, ale podwyższa cholesterol i nie jest zalecane w związku z tym przez lekarzy. Taki właśnie przypadek wystąpił u mnie – trójglicerydy spadły, ale cholesterol wzrósł ponad normę.

    1. Hej

      Po jakim czasie od zwiększenia ilości spożywanego masła robiłeś badania?
      Bo często po zmianie diety masz z lekarskiego punktu widzenia gorsze wyniki. Bo nagle zaczynasz dostarczać dla organizmu tych składników budulcowych których od tylu lat potrzebował i w końcu ma wystarczające zasoby by wykonać kilka napraw. Dlatego może cholesterol wzrosnąć, trójglicerydy mogą wzrosnąć, co oznacza że organizm zabrał się w końcu za sprzątanie.
      Kolega miała tak że po wprowadzeniu prawie Paleo jego trójglicerydy podskoczyły i lekarz „Oczywiście tego można było się spodziewać po takiej ilości tłuszczu w pana diecie”. Ale na szczęście się nie dał i poczekał jeszcze miesiąc i powtórzył badanie i o proszę spadły daleko poniżej normy i przy okazji okazało się że początki otłuszczonej wątroby zniknęły razem z trójglicerydami. Okazało się ze przy nowej diecie jego wątroba mogła w końcu pozbyć się nadmiarów tłuszczów i to powodowało podwyższony poziom trójglicerydów. Czy ten podwyższonym poziom był zły? Oczywiście że nie, świadczył tylko żę jego organizm się leczy. Ale to już problem z brakiem podejścia holistycznego przez lekarza.

      Odnośnie cholesterolu to zawsze się pytam nieuświadomione osoby czy jeśli hipotetycznie istniała by procedura która umożliwiła by przetoczenie tego całego „złego” cholesterolu z Ciebie do Mnie to czy byś się zgodził poddać takiej procedurze? Oczywiście jak na razie wszyscy się zgadzają 🙂 Mimo że to oznaczało by ich śmierć w wielkich męczarniach.

      1. Masz rację, ja robiłem badania około 9 tygodni po zmianie diety. Zgadzam się, ze na początku wyniki mogą być bardzo mylące.

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych