Żywieniowe fakty i mity

Nasze organizmy są wyjątkowo skomplikowanym systemem wzajemnych powiązań i dopiero zaczynamy poznawać, jak naprawdę działają. Wciąż jednak więcej nie wiemy, niż wiemy i często wyciągamy fałszywe wnioski, nawet w dobrej wierze. Nic dziwnego, że jesteśmy otoczeni przez żywieniowe fakty i mity.

Żywieniowe fakty i mityWiele mitów o żywieniu stało się żyłą złota dla bazujących na nich koncernów żywieniowych i farmaceutycznych, więc będą one przeznaczać olbrzymie pieniądze na obronę swoich przychodów przez pseudo-badania i dezinformację. Dzięki wpływowi tych koncernów na media oraz szkoły i uczelnie medyczne mamy kolejne pokolenia lekarzy i dietetyków wierzących w bajki dla dorosłych i, choć nieświadomie i niecelowo, szkodzących swoim pacjentom. Silny lobbing doprowadza także do absurdalnego prawodawstwa, które najczęściej osiąga skutek dokładnie odwrotny od zamierzonego, a media pod płaszczykiem zdrowia informują tak naprawdę, jak stać się grubym i chorym.

Wśród najbardziej rozpowszechnionych, a zarazem najbardziej szkodliwych mitów są te o szkodliwości tłuszczu i cholesterolu. Mity te zrujnowały zdrowie milionów i uczyniły ich kalekami łykającymi garściami pigułki każdego dnia, a jednocześnie stanowią gwarancję stałych przychodów dla producentów margaryny i koncernów farmaceutycznych. Razem z bajkami o korzyściach z jedzenia zbóż te mity są podstawą twierdzeń o szkodliwości diety paleo.

Fakty i mity o jedzeniu – oto najpopularniejsze mity o żywności:

  • mit o szkodliwości tłuszczu – mimo iż mit o szkodliwości tłuszczu powstał ponad 50 lat temu, a badania naukowe i doświadczenia każdej zainteresowanej zdrowiem osoby mu przeczą, to wciąż wielu ludzi w niego wierzy, na czele z lekarzami i dietetykami;
  • mit o cholesterolu – całe pokolenie doprowadziło swoje zdrowie do ruiny, wierząc w mit o groźnym cholesterolu i unikając jedzenia jajek i masła;
  • mit o tuczącym tłuszczu – miliony próbują się bezskutecznie odchudzać, jedząc beztłuszczowe posiłki, a prawda jest taka, że to węglowodany tuczą, a nie tłuszcz;
  • mit o zdrowych zbożach – dietetycy wciąż prześcigają się w wyliczaniu zdrowotnych właściwości zbóż, a tymczasem zboża szkodzą i powinniśmy je całkowicie wyrugować ze swojej diety;
  • mit o soli i nadciśnieniu – ograniczenie spożywanej soli nie wystarczy do obniżenia ciśnienia krwi, nikt nie mówi, jak bardzo słony jest chleb, ani jak cukier wpływa na ciśnienie krwi;
  • mit o nieszkodliwości glutenu – według współczesnej nauki gluten szkodzi tylko chorym na celiakię, czyli 1% społeczeństwa, a tymczasem nawet połowa ludzkości może być na niego uczulona lub nadwrażliwa i cierpieć na chore jelita i mnóstwo innych chorób;
  • mit  o zdrowym błonniku – ostatnie badania na dużych grupach ludzi jednoznacznie pokazują brak znaczącego wpływu błonnika na nasze zdrowie

Podyskutuj o żywieniu: polskie forum paleo – zadaj pytanie albo podziel się doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj też: Co to jest dieta paleo? | Dieta na… | Paleo dla początkujących | Czy dieta paleo jest dietą odchudzającą? | Dieta paleo a płodność | Styl życia paleo | Błonnik | Paleo dla dzieci? | Ciąża | Dieta paleo „najgorszą dietą świata”

Jedna myśl nt. „Żywieniowe fakty i mity”

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych