Trójglicerydy

Trójglicerydy to jedna z transportowych form tłuszczu we krwi. Wielu ludzi skupia się cholesterolu, tymczasem to ilość trójglicerydów ma większy związek z miażdżycą i chorobami układu krążenia. W powszechnej świadomości społecznej, a co gorsza, według zdecydowanej większości lekarzy, żeby zredukować ilość trójglicerydów w krwi, trzeba ograniczyć spożywanie tłuszczów, przede wszystkim nasyconych i zwierzęcych.

Mięso, Paleo SMAK

Skąd się biorą trójglicerydy w naszej krwi? I jak można je ograniczyć? Większość spożywanego przez nas tłuszczu dostaje się do naszego krwiobiegu właśnie w postaci trójglicerydów, które trafiają do różnych tkanek, gdzie są zużywane na teraźniejsze albo magazynowane na przyszłe potrzeby energetyczne. Sporo trójglicerydów trafia do wątroby, która przerabia je na różne inne substancje.

Współczesna medycyna pomija jednak całkowicie fakt, że trójglicerydy są także produkowane w wątrobie z glukozy. Kiedy spożywamy węglowodany, niezależnie czy proste, czy złożone, większość z nich trafia do krwi w postaci glukozy. Po posiłku, gdy poziom glukozy w krwi się podnosi, trzustka wydziela insulinę, która każe wątrobie przerabiać glukozę na trójglicerydy, które następnie są transportowane do tkanki tłuszczowej jako rezerwa energetyczna. Im więcej węglowodanów, tym więcej trójglicerydów.

Jeśli rzeczywiście tak jest, to ograniczenie przyjmowanych węglowodanów powinno znacznie obniżyć ilość trójglicerydów w krwi – i dokładnie tak się dzieje. Zobacz badania krwi pod kątem trójglicerydów przed i po przejściu na żywienie paleo.

Do tego wysoki poziom trójglicerydów ma negatywny wpływ na cholesterol LDL, zamieniając jego stosunkowo niegroźne duże cząsteczki w bardzo złe małe cząsteczki (VLDL), które mają olbrzymi potencjał miażdżycowy. Dlatego właśnie to od ilości trójglicerydów zależy, czy i ile złogów odłoży się w naczyniach krwionośnych (czytaj więcej: Cholesterol – naprawdę taki zły?).

Co więc jeść? Jak ograniczyć węglowodany? Przeczytaj koniecznie: Dieta na trójglicerydy i Dieta na cholesterol.

Pamiętaj – limitowanie ilości spożywanych tłuszczów nie jest sposobem na obniżenie trójglicerydów, jedyną skuteczną metodą jest ograniczenie spożywanych węglowodanów. Dieta paleo, której podstawowymi wytycznymi jest całkowite wykluczenie z pożywienia cukru i zbóż jest idealnym wyborem – skutecznie i bezpiecznie obniży ilość trójglicerydów w krwi.

Podyskutuj o trójglicerydach: Polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Co to jest dieta paleo? | Paleo dla początkujących | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Cholesterol – naprawdę taki zły? | Dieta na cholesterol | Rak żywi się cukrem | Zboża szkodzą | Węglowodany tuczą a nie tłuszcz | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

5 thoughts on “Trójglicerydy”

  1. Witam, znalazłam ten artykuł szukając czegoś o trójglicerydach. Właśnie odebrałam wyniki męża i jestem przerażona: trójglicerydy – 1068 ( to nie pomyłka! Dopisano „silna lipoliza”), do tego cholesterol 223 i HDL- 28,52 ( czyli poniżej normy). Mąż nie śpieszy się do lekarza, bo zawsze jest coś ważniejszego. Ogólnie ma nadwagę (115kg, wzrost ok.178cm, typ dużego brzuszka), ale też pracuje ciężko fizycznie (rolnik). Przez całe życie jadał „starą polską kuchnię”, czyli dużo, tłusto i koniecznie na koniec słodko. Do tego obowiązkowo piwko lub dwa na wieczór. Zawsze diety lub jakiekolwiek ograniczenia w żywieniu go przerażały, bo „nie będzie miał sił na wysiłek fizyczny”. Ostatnio często źle się czuje: kłucia w klatce piersiowej, ogólne zmęczenie i bóle głowy. Do tego ma zniszczony kręgosłup ( zniszczone kręgi i dyski od nadmiernego dźwigania). Od czego zacząć, bo jak się doczytałam po wyeliminowaniu węglowodanów może dojść jeszcze do podwyższenia trójglicerydów we krwi ( oczywiście przejściowego), ale przy takim poziomie to podwyższenie chyba nie jest wskazane. Pozdrawiam i proszę o szybką odpowiedź.

    1. „koniecznie na koniec słodko” trzeba wykluczyć z diety aby nastąpiła poprawa zdrowia. Konieczne jest też wykluczenie chleba i pokarmów mącznych. Jest to trudne dlatego proponuję zastąpić chleb porcją ziemniaków lub kaszy gryczanej. I to, i to cukry ale u siebie zauważyłem poprawę wyników zdrowia bez rygorystycznej rezygnacji z ziemniaków lub kaszy gryczanej i jaglanej (3-5razy w tygodniu). Osobiście uznaję czekoladkę za zdrowsze do zjedzenia niż kromkę chleba. Proponuję iść w tym kierunku by sprowadzić męża na właściwą drogę do zdrowia.

      1. Dziękuję za odpowiedź, oczywiście zasady poznaje na tej stronce, ale wcielić je w życie nie jest łatwo. Jeszcze samej sobie, to pół biedy, ale mężowi… czeka mnie niezłe wyzwanie. Ale już je podjęliśmy i działam według wskazówek otrzymanych na forum . I oczywiście cukry poszły w odstawkę… Z czasem napiszę, jak nam poszło 🙂 Gorąco pozdrawiam.

    2. moje triglicerydy 39 , HDL 95 , LDL 172 , spożywam pół szklanki zimnotłoczonych olejów dziennie i generalnie sporo tłuszczu bo jeśli już jem mięso to tłuste oraz jaja ,ograniczam białka i węglowodany mam czynną infekcję krętkiem borellia

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych