10 największych pomyłek medycyny i dietetyki

W mediach pojawiają się „autorytety” w dziedzinie zdrowia i mówią kłamstwo za kłamstwem. Oto 10 największych pomyłek współczesnej medycyny i dietetyki.

Masło klarowane, ghi (ghee), Paleo SMAK

1. Tłuszcze nasycone

Na pierwszym miejscu muszą być tłuszcze nasycone – ta pomyłka skutkowała niestety wieloma kolejnymi kłamstwami.

Najgorsze, że te brednie są wciąż powtarzane, choć nauka wielokrotnie pokazała, że tłuszcze nasycone nie mają niczego wspólnego z chorobami układu krążenia {1, 2}.

2. Mięso

Pomimo ogromnej machiny propagandowej jest jasne, że wegetarianie wcale nie żyją dłużej od mięsożerców i że mają ogromne niedobory wielu składników odżywczych {3, 4, 5, 6, 7}. Zobacz też: Mięso – zdrowie, pieniądze, sumienie oraz Wegetarianizm.

3. Oleje roślinne

Dietetycy wmawiają nam przemysłowe rafinowane oleje roślinne (słonecznikowy, rzepakowy, sojowy…) jako niby lepsze dla serca. Na pewno są lepsze dla ZUS, bo ich spożycie zwiększa śmiertelność {8}.

4. Słońce

Powiedzieli, że słońce powoduje raka skóry, a zapomnieli, że daje nam ono niezliczone korzyści zdrowotne. Ludzie unikający słońca mają 2x większe ryzyko śmierci od tych, którzy spędzają dużo czasu poza domem {9}.

5. Sól

Powtarzają, by unikać soli, bo powoduje nadciśnienie. Tymczasem niskie spożycie soli koreluje z wyższą śmiertelnością {10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17}. Zobacz też: Sól.

6. Węglowodany

Logiczną konsekwencją histerii tłuszczowej jest jedzenie większych ilości węglowodanów, co jest prostą drogą do cukrzycy i wszystkich innych chorób cywilizacyjnych, jak nadciśnienia {18, 19, 20, 21} albo chorób serca {22}.

7. Podjadanie

Według dietetyków powinniśmy jeść co 2-3 godziny od rana do wieczora. Nie wolno nam przestać jeść! Nauka jednak udowadnia, że duże przerwy między posiłkami są zbawienne dla zdrowia {23}. Czytaj więcej na ten temat: Głodówki i posty.

8. Żeby schudnąć, jedz mniej i ruszaj się więcej

Wszyscy w to wierzą, a niestety ta metoda jest wyjątkowo nieskuteczna – każdy kto próbował, może potwierdzić. Według badań naukowych dieta niskowęglowodanowa jest skuteczniejsza i łatwiejsza w utrzymaniu niż jakiekolwiek liczenie kalorii {24}.

9. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia

Nie ma w tym żadnych badań, to tylko marketingowe kłamstwo powtarzane przez firmy produkujące wysoko-przetworzony syf na śniadanie (płatki) i wykształconych przez nich dietetyków. Zobacz więcej: Czy śniadanie to najważniejszy posiłek dnia?

10. Pij dużo wody

Wmawia się nam, byśmy pili, pili i pili. Doprowadziło to do tego, że wielu z nas boi się na chwilę wyjść z domu bez butelki wody. Nie ma tym czasem ani jednego badania, które by to uzasadniało {25}.

Na pewno sami znacie więcej kłamstw i pomyłek. Oczywiście nie ma nic złego w tym, by się mylić. Najważniejsze jednak, żeby zgodnie z postępem nauki zmieniać zdanie.

Dietetyka jednak utknęła w latach 60. i 70. ubiegłego wieku i nie posunęła się nawet o drobny kroczek do przodu. Ładne panie dietetyczki w telewizji śniadaniowej bez jakiekolwiek refleksji powtarzają te brednie sprzed kilkudziesięciu lat, dawno obalone przez postęp nauki.

Pamiętaj – nie wierz mi, nie wierz pani dietetyk – słuchaj swojego organizmu. To najlepszy doradca w sprawie naszego zdrowia, o ile nie został uzależniony wcześniej od cukru 🙂

Podyskutuj o zdrowiu i jedzeniu: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Źródła:
  1. de Souza RJ, Mente A, Maroleanu A, Cozma AI, Ha V, Kishibe T, Uleryk E, Budylowski P, Schünemann H, Beyene J, Anand SS. Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ. 2015 Aug 11;351:h3978.
    DOI/Crossref: 10.1136/bmj.h3978 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  2. Dehghan M, Mente A, Zhang X, Swaminathan S, Li W, Mohan V, Iqbal R, Kumar R, Wentzel-Viljoen E, Rosengren A, Amma LI, Avezum A, Chifamba J, Diaz R, Khatib R, Lear S, Lopez-Jaramillo P, Liu X, Gupta R, Mohammadifard N, Gao N, Oguz A, Ramli AS, Seron P, Sun Y, Szuba A, Tsolekile L, Wielgosz A, Yusuf R, Hussein Yusufali A, Teo KK, Rangarajan S, Dagenais G, Bangdiwala SI, Islam S, Anand SS, Yusuf S; Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study investigators. Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study. Lancet. 2017 Nov 4;390(10107):2050-2062.
    DOI/Crossref: 10.1016/S0140-6736(17)32252-3 [PubMed] [Google Scholar]
  3. Appleby PN, Crowe FL, Bradbury KE, Travis RC, Key TJ. Mortality in vegetarians and comparable nonvegetarians in the United Kingdom. Am J Clin Nutr. 2016 Jan;103(1):218-30.
    DOI/Crossref: 10.3945/ajcn.115.119461 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  4. Johnston BC, Zeraatkar D, Han MA, Vernooij RWM, Valli C, El Dib R, Marshall C, Stover PJ, Fairweather-Taitt S, Wójcik G, Bhatia F, de Souza R, Brotons C, Meerpohl JJ, Patel CJ, Djulbegovic B, Alonso-Coello P, Bala MM, Guyatt GH. Unprocessed Red Meat and Processed Meat Consumption: Dietary Guideline Recommendations From the Nutritional Recommendations (NutriRECS) Consortium. Ann Intern Med. 2019 Oct 1.
    DOI/Crossref: 10.7326/M19-1621 [PubMed] [Google Scholar]
  5. Wolfgang Herrmann, Heike Schorr, Rima Obeid, Jürgen Geisel. Vitamin B-12 status, particularly holotranscobalamin II and methylmalonic acid concentrations, and hyperhomocysteinemia in vegetarians. Am. J. Clin. Nutr., 2003, 131–136.
    DOI/Crossref: 10.1093/ajcn/78.1.131 [PubMed] [Google Scholar]
  6. Craig WJ. Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets. Nutr Clin Pract. 2010 Dec;25(6):613-20.
    DOI/Crossref: 10.1177/0884533610385707 [PubMed] [Google Scholar]
  7. Hunt JR1. Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):633S-639S.
    DOI/Crossref: 10.1093/ajcn/78.3.633S [PubMed] [Google Scholar]
  8. Ramsden CE, Zamora D, Majchrzak-Hong S, Faurot KR, Broste SK, Frantz RP, Davis JM, Ringel A, Suchindran CM, Hibbeln JR. Re-evaluation of the traditional diet-heart hypothesis: analysis of recovered data from Minnesota Coronary Experiment (1968-73). BMJ. 2016 Apr 12;353:i1246.
    DOI/Crossref: 10.1136/bmj.i1246 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  9. Lindqvist PG, Epstein E, Landin-Olsson M, Ingvar C, Nielsen K, Stenbeck M, Olsson H. Avoidance of sun exposure is a risk factor for all-cause mortality: results from the Melanoma in Southern Sweden cohort. J Intern Med. 2014 Jul;276(1):77-86.
    DOI/Crossref: 10.1111/joim.12251 [PubMed] [Google Scholar]
  10. Messerli FH, Hofstetter L, Syrogiannouli L, Rexhaj E, Siontis GCM, Seiler C, Bangalore S. Sodium intake, life expectancy, and all-cause mortality. Eur Heart J. 2020 Dec 22.
    DOI/Crossref: 10.1093/eurheartj/ehaa947 [PubMed] [Google Scholar]
  11. Cohen HW, Hailpern SM, Fang J, Alderman MH. Sodium intake and mortality in the NHANES II follow-up study. Am J Med. 2006 Mar;119(3):275.e7-14.
    DOI/Crossref: 10.1016/j.amjmed.2005.10.042 [PubMed] [Google Scholar]
  12. Thomas MC, Moran J, Forsblom C, Harjutsalo V, Thorn L, Ahola A, Wadén J, Tolonen N, Saraheimo M, Gordin D, Groop PH; FinnDiane Study Group. The association between dietary sodium intake, ESRD, and all-cause mortality in patients with type 1 diabetes. Diabetes Care. 2011 Apr;34(4):861-6.
    DOI/Crossref: 10.2337/dc10-1722 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  13. Stolarz-Skrzypek K, Kuznetsova T, Thijs L, Tikhonoff V, Seidlerová J, Richart T, Jin Y, Olszanecka A, Malyutina S, Casiglia E, Filipovský J, Kawecka-Jaszcz K, Nikitin Y, Staessen JA; European Project on Genes in Hypertension (EPOGH) Investigators. Fatal and nonfatal outcomes, incidence of hypertension, and blood pressure changes in relation to urinary sodium excretion. JAMA. 2011 May 4;305(17):1777-85.
    DOI/Crossref: 10.1001/jama.2011.574 [PubMed] [Google Scholar]
  14. O'Donnell MJ, Yusuf S, Mente A, Gao P, Mann JF, Teo K, McQueen M, Sleight P, Sharma AM, Dans A, Probstfield J, Schmieder RE. Urinary sodium and potassium excretion and risk of cardiovascular events. JAMA. 2011 Nov 23;306(20):2229-38.
    DOI/Crossref: 10.1001/jama.2011.1729 [PubMed] [Google Scholar]
  15. Graudal N, Jürgens G, Baslund B, Alderman MH. Compared with usual sodium intake, low- and excessive-sodium diets are associated with increased mortality: a meta-analysis. Am J Hypertens. 2014 Sep;27(9):1129-37.
    DOI/Crossref: 10.1093/ajh/hpu028 [PubMed] [Google Scholar]
  16. McCarron DA, Geerling JC, Alderman MH. Urinary sodium excretion measures and health outcomes. Lancet. 2019 Mar 30;393(10178):1294-1295.
    DOI/Crossref: 10.1016/S0140-6736(19)30232-6 [PubMed] [Google Scholar]
  17. Ekinci EI, Clarke S, Thomas MC, Moran JL, Cheong K, MacIsaac RJ, Jerums G. Dietary salt intake and mortality in patients with type 2 diabetes. Diabetes Care. 2011 Mar;34(3):703-9.
    DOI/Crossref: 10.2337/dc10-1723 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  18. Ferrannini E, Natali A, Capaldo B, Lehtovirta M, Jacob S, Yki-Järvinen H. Insulin resistance, hyperinsulinemia, and blood pressure: role of age and obesity. European Group for the Study of Insulin Resistance (EGIR). Hypertension. 1997 Nov;30(5):1144-9.
    DOI/Crossref: 10.1161/01.hyp.30.5.1144 [PubMed] [Google Scholar]
  19. Christlieb AR, Krolewski AS, Warram JH, Soeldner JS. Is insulin the link between hypertension and obesity? Hypertension. 1985 Nov-Dec;7(6 Pt 2):II54-7.
    DOI/Crossref: 10.1161/01.hyp.7.6_pt_2.ii54 [PubMed] [Google Scholar]
  20. Singla R, Goyal A, Bedi GK, Rao HK. Study of serum insulin levels in patients of euglycemic essential hypertension: a cross sectional study in North Indian population. Diabetes Metab Syndr. 2013 Oct-Dec;7(4):202-5.
    DOI/Crossref: 10.1016/j.dsx.2013.10.018 [PubMed] [Google Scholar]
  21. Wang F, Han L, Hu D. Fasting insulin, insulin resistance and risk of hypertension in the general population: A meta-analysis. Clin Chim Acta. 2017 Jan;464:57-63.
    DOI/Crossref: 10.1016/j.cca.2016.11.009 [PubMed] [Google Scholar]
  22. Dehghan M, Mente A, Zhang X, Swaminathan S, Li W, Mohan V, Iqbal R, Kumar R, Wentzel-Viljoen E, Rosengren A, Amma LI, Avezum A, Chifamba J, Diaz R, Khatib R, Lear S, Lopez-Jaramillo P, Liu X, Gupta R, Mohammadifard N, Gao N, Oguz A, Ramli AS, Seron P, Sun Y, Szuba A, Tsolekile L, Wielgosz A, Yusuf R, Hussein Yusufali A, Teo KK, Rangarajan S, Dagenais G, Bangdiwala SI, Islam S, Anand SS, Yusuf S; Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study investigators. Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study. Lancet. 2017 Nov 4;390(10107):2050-2062.
    DOI/Crossref: 10.1016/S0140-6736(17)32252-3 [PubMed] [Google Scholar]
  23. Wilkinson MJ, Manoogian ENC, Zadourian A, Lo H, Fakhouri S, Shoghi A, Wang X, Fleischer JG, Navlakha S, Panda S, Taub PR. Ten-Hour Time-Restricted Eating Reduces Weight, Blood Pressure, and Atherogenic Lipids in Patients with Metabolic Syndrome. Cell Metab. 2020 Jan 7;31(1):92-104.e5.
    DOI/Crossref: 10.1016/j.cmet.2019.11.004 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  24. Randomised Controlled Trials Comparing
    Low-Carb Diets Of Less Than 130g Carbohydrate Per Day
    To Low-Fat Diets Of Less Than 35% Fat Of Total Calories. Public Health Collaboration, dostęp 2021-02-24. [Link]
  25. Valtin H. 'Drink at least eight glasses of water a day.' Really? Is there scientific evidence for '8 x 8'? Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2002 Nov;283(5):R993-1004.
    DOI/Crossref: 10.1152/ajpregu.00365.2002 [PubMed] [Google Scholar]
Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

Jeden komentarz do “10 największych pomyłek medycyny i dietetyki”

  1. To najlepszy strona z informacjami dietetycznymi jaką w życiu widziałam. Szkoda, że tak późno tu trafiłam, bo może uniknęłabym długiej i bolesnej przygody wegańskiej 🙂 Dziękuję za tak skrupulatne dodawanie źródeł, teraz wszyscy próbują być ekspertami, ale gdy pojawia się pytanie skąd mają daną wiedzę pojawia się czarna dziura z osobami bez wykształcenia, które przeczytały jedną książkę w danym temacie :))

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *