Białko zwierzęce, metionina, IGF-1 i rak

Trwająca wokół nas nagonka na mięso używa wielu środków do tego, byśmy zrezygnowali z tego wyjątkowo odżywczego pokarmu. Jednymi z argumentów są metionina i IGF-1, które mają rzekomo pochodzić albo powstawać z mięsa i wywoływać raka. Jaka jest prawda?

Krowy, Paleo SMAK

Krowy (i inne przeżuwacze) są w stanie zamienić niejadalną dla nas trawę w mięso. Koncerny tego nie potrafią (i na tym nie zarabiają), więc walczą z mięsem. Ale zacznijmy od tego, co to jest IGF-1 i jaki ma związek z rakiem i mięsem.

IGF-1 to jeden z rodzajów insulinopodobnego czynnika wzrostu {1}. Jest to hormon, którego budowa przypomina insulinę.

Każdy z nas słyszał o hormonie wzrostu {2}, ale tak naprawdę nie napędza on bezpośrednio żadnej budowy ciała. Powoduje za to produkcję IGF-1 i to on właśnie przyczynia się do wzrostu mięśni i kości.

Dorośli i starsi ludzie już nie rosną (chyba że wszerz) i panuje pogląd, że u nich IGF-1 może napędzać to jedno, co u nich może rosnąć – nowotwory.

Dokładniejsze badania pokazały, że chodzi konkretnie o jeden aminokwas z mięsa – metioninę. Metionina to jeden z niezbędnych dla nas aminokwasów, a jego najbogatsze źródła to białko zwierzęce – mięso, nabiał, jajka {3}.

Problem prawdopodobnie wynika z tego, że przez setki tysięcy lat zjadaliśmy prawie całe zwierzęta, nie tylko mięso, a także ich organy wewnętrzne, błony, chrząstki, skórę, ścięgna itp.

Mięso (mięśnie szkieletowe zwierząt hodowlanych) jest bardzo bogate w metioninę, ale za to ubogie w glicynę. Nasz organizm potrafi produkować glicynę {4}, ale wytwarza jej tylko tyle, ile potrzebuje, nie więcej.

Mięso i większość innych białek zwierzęcych jest stosunkowo ubogie w glicynę. Za to kolagen składa się aż w 1/3 z glicyny, a kolagen to właśnie te chrząstki, skóry i błony, które jadali nasi przodkowie, a teraz są odrzucane jako „fuj”.

Metionina ma toksyczne działanie w nadmiarze, więc rzeczywiście, jedzenie dużo mięsa jako mięśni szkieletowych zwierząt i bardzo mało innych tkanek jest szkodliwe dla zdrowia.

Jednak już badania sprzed ponad 30 lat wykazały, że nawet mały dodatek glicyny niweluje szkodliwość metioniny {5}.

Jesz samo mięso? To może być źle. Jesz mięso, ale także chrząstki i pijesz rosół? To bardzo dobrze i nie bój się mięsa.

Rosół albo suplementy kolagenowe to najlepsze źródło glicyny dla zrównoważenia nadmiaru metioniny z mięsa. Zobacz więcej: Rosół – sprawdzony przepis.

Wróćmy do tego IGF. Rzeczywiście pierwsze badania pokazały związek pomiędzy dietą bogatą w białko i IGF-1 oraz pomiędzy wysokim IGF-1 i rakiem. Dokładniejsze badania wykazały, że chodzi głównie o metioninę {6}.

Wystarczyło to, by okrzyczeć jeszcze kolejny sposób, na który mięso postanowiło nas masowo uśmiercić i zalecać, szczególnie osobom starszym (najbardziej narażonym na raka), ograniczenie białka zwierzęcego.

Zobaczmy, co badania mówią o ilości białka i stanie zdrowia.

Badanie obejmujące 6381 osób w wieku 50 lat i więcej wykazało, że rzeczywiście u osób mających mniej niż 65 lat więcej białka oznaczało nieco szybszą śmierć. Za to u badanych starszych niż 65 lat, więcej białka oznaczało dłuższe życie i był to dokładny związek – im więcej białka, tym dłuższe życie {7}.

Jak dla mnie wynik ten nie oznacza, że za dużo białka zabija, co próbują nam wmówić media.

Zdrowotne i etyczne aspekty jedzenia mięsa: Mięso – zdrowie, pieniądze, sumienie.

Mamy za to więcej badań (opartych na ludziach i zwierzętach) na temat diety niskobiałkowej i jej wpływie na nasze zdrowie:

  • spowalnia metabolizm, zwiększa insulinooporność i powoduje wzrost tkanki tłuszczowej {8}
  • osłabia system odpornościowy i powoduje, że infekcje stają się groźniejsze {9}
  • zmniejsza funkcje mięśniowe i masę komórek mięśniowych {10}
  • zaburza równowagę azotową u sportowców {11}
  • zwiększa ryzyko osteoporozy {12}
  • zwiększa ryzyko sarkopenii {13} (spadku masy i siły mięśniowej) {14}

Rzeczywiście nadmiar metioniny z białka zwierzęcego ma negatywny wpływ na zdrowie, ale wystarczy jeść glicynę (z kolagenu) i już metionina przestaje szkodzić. Przeciwnicy mięsa nie wspominają o tym.

Związek pomiędzy poziomem IGF-1 w krwi a długością życia nie jest jasny. Z badań na zwierzętach wydaje się wynikać, że im więcej IGF-1, tym mniejsze ryzyko cukrzycy i chorób serca i większe ryzyko raka.

Rzeczywiście białko zwierzęce może powodować większe ryzyko śmierci na raka. Ale zmniejsza ryzyko śmierci na choroby układu krążenia i powikłania cukrzycy. Czy to oznacza, że białko zwierzęce szkodzi?

Nie tak dawno ukazała się analiza wszystkich badań o IGF-1 raku i śmiertelności z lat 1985-2010 i wykazała, że według części badań wyższy IGF-1 w krwi oznacza dłuższe życie, według części krótsze, a według większości nie ma prostego związku pomiędzy IGF-1 a długością życia {15}.

Dodatkowo badacze stwierdzają, że jeśli już wyciągać jakieś wnioski, to że zarówno za mało, jak i za dużo IGF-1 mogą oznaczać podwyższoną śmiertelność (z różnych przyczyn), a najniższa umieralność występuje gdzieś po środku.

Czy to oznacza, że mięso podwyższa poziom IGF-1 w krwi i wywołuje raka? Być może, jeśli spojrzysz tylko i wyłącznie na raka, bo więcej IGF-1 oznacza mniej chorób serca.

Jeśli już mamy mówić o białku zwierzęcym i śmiertelności, to od ilości tego białka będzie zależeć, czy mamy większą szansę na raka, czy na zawał/udar.

Biorąc pod uwagę ogólną śmiertelność (z wszystkich przyczyn), to przeciętna ilość białka (nie za dużo, nie za mało), wydaje się być idealna dla zdrowia.

O tym ile jeść białka, zobacz tu: Białko. Pamiętaj, że z wiekiem zmniejsza się kwasowość żołądka i przyswajalność białka, dlatego na starość powinniśmy jeść go więcej.

Metionina i IGF-1 nie są rzetelnym orężem przeciwników mięsa.

Podyskutuj o zdrowiu i jedzeniu: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Źródła:
  1. Wikipedia. Insulinopodobny czynnik wzrostu, dostęp 2019-11-25. [Link]
  2. Wikipedia. Hormon wzrostu, dostęp 2019-11-25. [Link]
  3. Wikipedia. Metionina, dostęp 2019-11-25. [Link]
  4. Wikipedia. Glicyna, dostęp 2019-11-25. [Link]
  5. Sugiyama K, Kushima Y, Muramatsu K. Effect of dietary glycine on methionine metabolism in rats fed a high-methionine diet. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1987 Jun;33(3):195-205.
    doi: 10.3177/jnsv.33.195 [PubMed] [Google Scholar]
  6. Lee BC, Kaya A, Gladyshev VN. Methionine restriction and life-span control. Ann N Y Acad Sci. 2016 Jan;1363:116-24.
    doi: 10.1111/nyas.12973 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  7. Levine ME, Suarez JA, Brandhorst S, Balasubramanian P, Cheng CW, Madia F, Fontana L, Mirisola MG, Guevara-Aguirre J, Wan J, Passarino G, Kennedy BK, Wei M, Cohen P, Crimmins EM, Longo VD. Low protein intake is associated with a major reduction in IGF-1, cancer, and overall mortality in the 65 and younger but not older population. Cell Metab. 2014 Mar 4;19(3):407-17.
    doi: 10.1016/j.cmet.2014.02.006 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  8. Malta A, de Oliveira JC, Ribeiro TA, Tófolo LP, Barella LF, Prates KV, Miranda RA, Elmhiri G, Franco CC, Agostinho AR, Trombini AB, Pavanello A, Gravena C, Abdennebi-Najar L, Mathias PC. Low-protein diet in adult male rats has long-term effects on metabolism. J Endocrinol. 2014 Apr 22;221(2):285-95.
    doi: 10.1530/JOE-13-0473 [PubMed] [Google Scholar]
  9. Carrillo E, Jimenez MA, Sanchez C, Cunha J, Martins CM, da Paixão Sevá A, Moreno J. Protein malnutrition impairs the immune response and influences the severity of infection in a hamster model of chronic visceral leishmaniasis. PLoS One. 2014 Feb 25;9(2):e89412.
    doi: 10.1371/journal.pone.0089412 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  10. Castaneda C, Charnley JM, Evans WJ, Crim MC. Elderly women accommodate to a low-protein diet with losses of body cell mass, muscle function, and immune response. Am J Clin Nutr. 1995 Jul;62(1):30-9.
    doi: 10.1093/ajcn/62.1.30 [PubMed] [Google Scholar]
  11. Gaine PC, Pikosky MA, Martin WF, Bolster DR, Maresh CM, Rodriguez NR. Level of dietary protein impacts whole body protein turnover in trained males at rest. Metabolism. 2006 Apr;55(4):501-7.
    doi: 10.1016/j.metabol.2005.10.012 [PubMed] [Google Scholar]
  12. Arwert LI, Deijen JB, Drent ML. Effects of an oral mixture containing glycine, glutamine and niacin on memory, GH and IGF-I secretion in middle-aged and elderly subjects. Nutr Neurosci. 2003 Oct;6(5):269-75.
    doi: 10.1080/10284150310001612195 [PubMed] [Google Scholar]
  13. Wikipedia. Sarkopenia, dostęp 2019-11-25. [Link]
  14. Beasley JM, Shikany JM, Thomson CA. The role of dietary protein intake in the prevention of sarcopenia of aging. Nutr Clin Pract. 2013 Dec;28(6):684-90.
    doi: 10.1177/0884533613507607 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  15. Burgers AM, Biermasz NR, Schoones JW, Pereira AM, Renehan AG, Zwahlen M, Egger M, Dekkers OM. Meta-analysis and dose-response metaregression: circulating insulin-like growth factor I (IGF-I) and mortality. J Clin Endocrinol Metab. 2011 Sep;96(9):2912-20.
    doi: 10.1210/jc.2011-1377 [PubMed] [Google Scholar]
Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *