Rok 2016 w badaniach naukowych

Mijają ostatnie dni roku 2016, za chwilę zaczynamy 2017. Tradycyjnie jest to czas podsumowań minionych 12 miesięcy i tak jak rok temu zamierzam wymienić co ciekawsze (moim zdaniem) badania naukowe roku 2016.

Szampan, Paleo SMAK

W ramach medycyny funkcjonalnej wciąż jedne z najważniejszych odkryć dotyczą bakterii jelitowych oraz ich wpływu na cały organizm i nasze zdrowie – w tym nasz umysł. Ale mamy też sporo badań dotyczących cholesterolu oraz potwierdzających, że tłuszcze nasycone i masło są dobre dla serca.

Oto najciekawsze badania naukowe minionego roku:

  • naukowcom udało się odwrócić starzenie się u myszy i komórek ludzkich (źródło)
  • jedzenie codziennie czerwonego mięsa nie ma nic wspólnego z chorobami serca (źródło), podobnie jak jedzenie masła (źródło)
  • ograniczenie kaloryczności jedzenia o 25% u zdrowych ludzi z prawidłową wagą podnosi komfort życia i sprawność seksualną (źródło)
  • probiotyki zwiększają przyswajanie polifenoli (przeciwutleniaczy) z pożywienia (źródło), zmniejszają otyłość i BMI (źródło) oraz prawdopodobnie pomagają leczyć cukrzycę typu II (źródło)
  • witamina D chroni nicienie przed starością i Alzheimerem (źródło),  redukuje ataki astmy u ludzi (źródło) oraz pomaga przy mukowiscydozie (źródło)
  • dodatkowa godzina snu koreluje z wyższymi zarobkami o 1% w krótkiej perspektywie i o 5% w dłuższej (źródło)
  • dieta wysokobiałkowa pomaga otyłym pozbyć się insulinooporności, podczas gdy dostarczająca dokładnie tyle samo energii dieta wysokowęglowodanowa tak nie działa (źródło)
  • przeszczep kału może wyleczyć celiakię (źródło)
  • badanie obejmujące 42 kraje nie wykryło żadnego powiązania pomiędzy tłuszczami nasyconymi a chorobami serca – okazało się, że najzdrowsi są ci, co jedzą tłuszcze zwierzęce i mięso, a najbardziej narażeni zawałem ci, którzy jedzą przetworzone węglowodany (źródło), dlatego też dieta paleo jest dobra dla serca (źródło)
  • zaburzenia flory bakteryjnej jelit jedną z przyczyn otyłości i insulinooporności (źródło)
  • jest co najmniej 15 rodzajów raka, przed którymi chronią ekspozycja na promieniowanie UVB i wysokie poziomy witaminy D (źródło)
  • jedzenie tłustych serów w porównaniu do serów odtłuszczonych nie podwyższa cholesterolu LDL i  markerów chorób metabolicznych (źródło)
  • im więcej antybiotyków u dzieci, tym więcej alergii pokarmowych (źródło), a 1/3 przepisywanych w USA antybiotyków jest zupełnie niepotrzebna (źródło)
  • mamy tyle samo bakterii w jelitach i na skórze, co komórek w naszym ciele (źródło)
  • kolejne badanie (oparte na podwójnej ślepej próbie) potwierdza, że niezwiązana z celiakią nadwrażliwość na gluten istnieje naprawdę (źródło)
  • tłuszcze omega-6 zmniejszają przechodzenie tłuszczów omega-3 do komórek, a tłuszcze nasycone chronią nas przed tym efektem (źródło)
  • wśród ludzi powyżej 60 lat ci z wyższym cholesterolem LDL żyją dłużej (źródło)
  • u większości ludzi zmniejszenie ilości spożywanej soli zwiększa ryzyko chorób serca (źródło)
  • błędy lekarzy są trzecią najczęstszą przyczyną śmierci w USA (źródło)

Najczęściej czytane treści na stronie Paleo SMAK to: Dieta paleo (385.000 wejść), Paleo dla początkujących (235.000) oraz Protokół autoimmunologiczny (120.000 odwiedzin).

Jeśli chodzi o przepisy na stronie Paleo SMAK, to niezmiennie najpopularniejszy był przepis na Chleb paleo z warzyw (niskowęglowodanowy) – miał do tej pory dokładnie 100.000 wyświetleń.

Inne popularne wpisy to: Naleśniki bananowe (paleo, z mąki kokosowej) – prawie 50.000 wyświetleń i Rok bez jedzenia, który w ciągu 8 miesięcy miał ponad 36.500 wejść.


Miałem dużo frajdy pisząc dla Was w roku 2016, dużo się przy tym nauczyłem i mam nadzieję, że tyle samo efektów mi dostarczy nowy rok 2017.

Wszystkim Czytelniczkom i Czytelnikom życzę wszystkie dobrego w roku 2017 i samych zdrowych wyborów żywieniowych 🙂

Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.


Czytaj więcej: Co to jest dieta paleo? | Paleo dla początkujących | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

4 myśli nt. „Rok 2016 w badaniach naukowych”

  1. Panie Grzegorzu, życzę Panu wszystkiego najlepszego w 2017 roku ! Choć rzadko tutaj piszę i nie zawsze się z Panem zgadzam (Coca-cola light, kuchenki mikrofalowe) to naprawdę WIELKI szacun za prowadzenie tej strony, za czas jaki Pan na to poświęca i wysiłek, aby informacje tutaj zawarte były jak najbardziej rzetelne. Naprawdę świetna strona dla tych, którzy szukają prawdy o tym, jak człowiek powinien się odżywiać aby zachować zdrowie. Proszę się nie poddawać i dalej trzymać ten poziom a pomoże Pan wielu ludziom. Ja też znalazłem tutaj wiele cennych informacji i pomysłów. Dziękuję za Pana zaangażowanie i serdecznie pozdrawiam.

  2. Tobie również życzę wszystkiego najlepszego w zbliżającym się roku. Twoje treści są porywające, niezmiernie ciekawe, dające do myślenia i jednocześnie burzące schematy, kontrowersyjne, rodzące mętlik w głowie. Oby przyszły rok przyniósł jeszcze więcej wartościowej wiedzy Tobie i nam – czytelnikom

  3. Dziękujemy i my, czytelnicy!
    Strona naprawdę godna polecenia każdemu, kto chce podchodzić do kwestii odżywiania się z większą refleksją popartą solidną dawką wiedzy.
    Uwielbiam tu zaglądać i cieszę się, że masz zapał i energię do kontynuowania tego bloga w przyszłym roku. Trzymam kciuki!
    Wszystkiego najlepszego w 2017!

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *