Archiwum kategorii: Jedzenie

Czy dieta niskowęglowodanowa skraca życie?

Nie tak dawno sieć obiegła wiadomość, że „według najnowszych badań naukowych” dieta niskowęglowodanowa skraca życie. Tak naprawdę, gdy przyjrzymy się temu „badaniu” dokładniej, to mamy perfekcyjny przykład manipulacji i zabawy statystyką. Dlaczego więc dieta niskowęglowodanowa nie skraca życia?

najzdrowsze warzywa, Paleo smak

Zacznijmy od początku – dieta niskowęglowodanowa polegająca na ograniczeniu spożywanych węglowodanów ma dawno udowodniony bezsprzeczny pozytywny wpływ na zdrowie w niezliczonych przypadkach, między innymi:

  • zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia (źródło)
  • poprawia ciśnienie krwi i stan naczyń krwionośnych (źródło)
  • zwalcza stany zapalne (źródło)
  • poprawia wrażliwość insulinową (źródło)

Z sensacyjnej wiadomości, która obiegła internet wynika, że dieta, która prowadzi to utraty wagi i zdecydowanie poprawia prawie każdy aspekt zdrowia, skraca życie. Urocze, prawda? Czytaj dalej Czy dieta niskowęglowodanowa skraca życie?

Reklama wspiera rozwój strony:

Co do szkoły zamiast chleba?

Dokładnie rok temu, z początkiem roku szkolnego, pojawił się na stronie PaleoSMAK wpis Co do szkoły zamiast chleba? Oczywiście wszystkie treści w poprzednim wpisie są wciąż aktualne, ale przez ostatni rok sporo się zmieniło w jedzeniu, które moje dzieci zabierają do szkoły, więc myślę, że warto to opisać ponownie. Co więc brać do szkoły, gdy się nie jada chleba?

Co do szkoły zamiast chleba?

W porównaniu do zdjęcia sprzed roku widać jedną istotną zmianę – pudełko plastikowe zostało zastąpione stalą nierdzewną. Od jakiegoś czasu staramy się minimalizować kontakt żywności z plastikiem – zastępujemy go szkłem i stalą nierdzewną. Czytaj dalej Co do szkoły zamiast chleba?

Co je świat? Dziś i 50 lat temu

Niedawno przyjrzeliśmy się zmianom, jakie zaszły w żywieniu Polaków przez ostatnie pół wieku: Co jedzą Polacy? Dziś i 50 lat temu. Pora zobaczyć, jak je świat teraz i co zmieniło się przez 50 lat (źródła: tu i tu).

Jedzenie świata
Źródło: https://ciat.cgiar.org/the-changing-global-diet/

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to że przeciętny człowiek je więcej niż 50 lat temu. Więcej wagowo i więcej kalorycznie – więcej białka, a przede wszystkim więcej tłuszczu. W 1961 przeciętny mieszkaniec świata jadł 2248 kcal dziennie, a w 2010 było to 2779 kcal/dzień. Czytaj dalej Co je świat? Dziś i 50 lat temu

Co jedzą Polacy? Dziś i 50 lat temu

Niedawno natrafiłem na interesujące grafiki przestawiające, jak przez ostatnie 50 lat zmieniało się to, co je świat i poszczególne kraje. Ciekawe dane dotyczą Polski i myślę, że warto je szerzej opisać.

Dane zostały zebrane przez FAO (ang. Food and Agriculture Organization of the United Nations, czyli Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa) i można je znaleźć tutaj.

Co więc zmieniło się w jedzeniu Polaków przez ostatnie 50 lat?

Polska: kalorie

Tak naprawdę niewiele się zmieniło. Jemy trochę mniej zbóż i warzyw skrobiowych, a więcej olei. Choć świat jako całość je zdecydowanie więcej niż kiedyś, to Polacy jedzą mniej więcej tyle samo.

Na wykresie powyżej nie zmieściły się niektóre podpisy, powyżej alkoholu (200 kcal dziennie) są kolejno w górę: warzywa nieskrobiowe (74 kcal), owoce (65 kcal), strączki (15 kcal) i przyprawy i używki (herbata, kawa, kakao – 11 kcal). Czytaj dalej Co jedzą Polacy? Dziś i 50 lat temu

Co lepsze – dieta niskotłuszczowa czy niskowęglowodanowa?

Od lat świat nauki nie potrafił się pogodzić w rozstrzygnięciu, jaka dieta jest lepsza – niskotłuszczowa czy niskowęglowodanowa? Tymczasem okazuje się, że tak naprawdę nie ma wielkiej różnicy i każdy sposób żywienia może być dobry, o ile zrezygnuje się z cukru i śmieci z fabryki. Czytaj dalej, żeby poznać szczegóły.

Współczesne pożywienie, jedzenie, Paleo SMAK

Brakowało dobrych badań naukowych, które by rzetelnie porównały low-carb i low-fat. Ciężko było znaleźć fundusze na trwające długo badanie obejmujące sporą grupę osób. A sponsorzy z reguły wymuszali taką procedurę testów, która powodowała, że wyniki nie były wiele warte.

Niektórzy „naukowcy”, szukając taniej sensacji i rozgłosu, manipulowali danymi i ogłosili, że dieta niskowęglowodanowa skraca życie (czytaj więcej na ten temat: Czy dieta niskowęglowodanowa skraca życie?).

Istniejące do tej pory badania opierały się głównie na ankietach, a niestety wiemy, że większość z nich to myślenie życzeniowe, a nie rzeczywiste dane.

Kilka miesięcy temu jednak pokazały się jednak wyniki badania, które choć bardzo ważne, przeszło niemal bez echa. Naukowcy przez cały rok obserwowali 609 osób w wieku od 18 do 50 lat. Co ważne, wszyscy mieli BMI około 33, czyli otyłość I stopnia. Czytaj dalej Co lepsze – dieta niskotłuszczowa czy niskowęglowodanowa?

Alergia, nadwrażliwość, nietolerancja – różnice

W internecie słowa „alergia”, „nadwrażliwość” i „nietolerancja” pojawiają się często zamiennie, choć tak naprawdę są to zupełnie różne pojęcia. Czym się różni alergia od nietolerancji i nadwrażliwości?

Lody

Lody ze zdjęcia powyżej mogą dać zarówno nietolerancję, alergię, jak i nadwrażliwość. Są to odmienne reakcje organizmu, z innym czasem pojawienia się i trwania i różnymi konsekwencjami. Większość cierpiących na dolegliwości nie wie jednak, co dokładnie mają i jak to diagnozować. Czytaj dalej Alergia, nadwrażliwość, nietolerancja – różnice

Klęska współczesnej dietetyki

Departament rolnictwa rządu USA opublikował w tym roku raport o dostępności żywności na rynku amerykańskim w latach 1970-2014. Poprzedni podobny raport ukazał się niecałe 10 lat temu. Jest to bardzo ważna publikacja, ponieważ wynika z niej, że współczesna dietetyka osiągnęła absolutne dno zakłamania.

Amerykanie jedzą zdrowiej
źródło: https://ninateicholz.com/new-us-food-availability-data/

Z raportu wynika, że Amerykanie w prawie każdy możliwy sposób słuchają dietetyków. Pomiędzy latami 1970 i 2014 żywność na stołach Amerykanów bardzo się zmieniła.

Amerykanie jedzą więcej pokarmów, które są polecane przez dietetyków: Czytaj dalej Klęska współczesnej dietetyki

Co do szkoły zamiast chleba?

Dla wielu rodzin próbujących zrezygnować z chleba najtrudniejsze wydaje się to, co dać dzieciom jako drugie śniadanie do szkoły. Znam nawet rodziny, które są prawie paleo, a to „prawie”, to właśnie posiłki dzieci w szkole – chleb albo bułki. Co więc można dać dziecku do szkoły zamiast kanapek?

Co do szkoły zamiast chleba?

Zdjęcie powyżej przedstawia kilka przykładowych śniadań do szkoły mojego syna. Oczywiście niektóre z nich zawierają chleb, ale to chleb paleo – bez zbóż i nabiału. Czytaj dalej Co do szkoły zamiast chleba?

4 białe proszki, które dodaję do sałatki

Mniej więcej od roku jem najczęściej dwa posiłki dziennie – sałatka w pracy po 13:00 i ciepły obiad w domu po 19:00. Sałatkę przygotowuję w domu wieczorem i zabieram rano do pracy – takie uroki mojego sposobu żywienia.

Jako że jem tylko dwa posiłki, staram się, by były one jak najbardziej odżywcze. Moja sałatka zawiera dużo różnych składników, a pomiędzy nimi 4 tajemnicze białe proszki. Co to za białe substancje, które dosypuję sobie do jedzenia?

Biały proszek

Gdy sam napisałem „białe proszki”,  to od razu przyszły mi do głowy heroina albo kokaina – chyba za dużo telewizji oglądałem jako dziecko 🙂 Tymczasem moje proszki to są pożyteczne dla zdrowia substancje i nie uzależniają. Czytaj dalej 4 białe proszki, które dodaję do sałatki