Archiwum kategorii: Jedzenie

Co lepsze – dieta niskotłuszczowa czy niskowęglowodanowa?

Od lat świat nauki nie potrafił się pogodzić w rozstrzygnięciu, jaka dieta jest lepsza – niskotłuszczowa czy niskowęglowodanowa? Tymczasem okazuje się, że tak naprawdę nie ma wielkiej różnicy i każdy sposób żywienia może być dobry, o ile zrezygnuje się z cukru i śmieci z fabryki. Czytaj dalej, żeby poznać szczegóły.

Współczesne pożywienie, jedzenie, Paleo SMAK

Brakowało dobrych badań naukowych, które by rzetelnie porównały low-carb i low-fat. Ciężko było znaleźć fundusze na trwające długo badanie obejmujące sporą grupę osób. A sponsorzy z reguły wymuszali taką procedurę testów, która powodowała, że wyniki nie były wiele warte.

Istniejące do tej pory badania opierały się głównie na ankietach, a niestety wiemy, że większość z nich to myślenie życzeniowe, a nie rzeczywiste dane.

Kilka miesięcy temu jednak pokazały się jednak wyniki badania, które choć bardzo ważne, przeszło niemal bez echa. Naukowcy przez cały rok obserwowali 609 osób w wieku od 18 do 50 lat. Co ważne, wszyscy mieli BMI około 33, czyli otyłość I stopnia. Czytaj dalej Co lepsze – dieta niskotłuszczowa czy niskowęglowodanowa?

Reklama wspiera rozwój strony:

Alergia, nadwrażliwość, nietolerancja – różnice

W internecie słowa „alergia”, „nadwrażliwość” i „nietolerancja” pojawiają się często zamiennie, choć tak naprawdę są to zupełnie różne pojęcia. Czym się różni alergia od nietolerancji i nadwrażliwości?

Lody

Lody ze zdjęcia powyżej mogą dać zarówno nietolerancję, alergię, jak i nadwrażliwość. Są to odmienne reakcje organizmu, z innym czasem pojawienia się i trwania i różnymi konsekwencjami. Większość cierpiących na dolegliwości nie wie jednak, co dokładnie mają i jak to diagnozować. Czytaj dalej Alergia, nadwrażliwość, nietolerancja – różnice

Klęska współczesnej dietetyki

Departament rolnictwa rządu USA opublikował w tym roku raport o dostępności żywności na rynku amerykańskim w latach 1970-2014. Poprzedni podobny raport ukazał się niecałe 10 lat temu. Jest to bardzo ważna publikacja, ponieważ wynika z niej, że współczesna dietetyka osiągnęła absolutne dno zakłamania.

Amerykanie jedzą zdrowiej
źródło: https://ninateicholz.com/new-us-food-availability-data/

Z raportu wynika, że Amerykanie w prawie każdy możliwy sposób słuchają dietetyków. Pomiędzy latami 1970 i 2014 żywność na stołach Amerykanów bardzo się zmieniła.

Amerykanie jedzą więcej pokarmów, które są polecane przez dietetyków: Czytaj dalej Klęska współczesnej dietetyki

Co do szkoły zamiast chleba?

Dla wielu rodzin próbujących zrezygnować z chleba najtrudniejsze wydaje się to, co dać dzieciom jako drugie śniadanie do szkoły. Znam nawet rodziny, które są prawie paleo, a to prawie to właśnie posiłki dzieci w szkole – chleb albo bułki. Co więc można dać dziecku do szkoły zamiast kanapek?

Co do szkoły zamiast chleba?

Zdjęcie powyżej przedstawia kilka przykładowych śniadań do szkoły mojego syna. Oczywiście niektóre z nich zawierają chleb, ale to chleb paleo – bez zbóż i nabiału. Czytaj dalej Co do szkoły zamiast chleba?

4 białe proszki, które dodaję do sałatki

Mniej więcej od roku jem najczęściej dwa posiłki dziennie – sałatka w pracy po 13:00 i ciepły obiad w domu po 19:00. Sałatkę przygotowuję w domu wieczorem i zabieram rano do pracy – takie uroki mojego sposobu żywienia.

Jako że jem tylko dwa posiłki, staram się, by były one jak najbardziej odżywcze. Moja sałatka zawiera dużo różnych składników, a pomiędzy nimi 4 tajemnicze białe proszki. Co to za białe substancje, które dosypuję sobie do jedzenia?

Biały proszek

Gdy sam napisałem „białe proszki”,  to od razu przyszły mi do głowy heroina albo kokaina – chyba za dużo telewizji oglądałem jako dziecko 🙂 Tymczasem moje proszki to są pożyteczne dla zdrowia substancje i nie uzależniają. Czytaj dalej 4 białe proszki, które dodaję do sałatki

Dzieci wiedzą lepiej, co jeść

Równe 100 lat temu odbył się jeden z najciekawszych do tej pory eksperymentów żywieniowych na dzieciach. Czy dzieci same, bez żadnego wpływu dorosłych, będą wiedzieć, co jeść? Trójka chłopców w wieku sześciu miesięcy do tej pory karmionych wyłącznie piersią i nie mających kontaktu z żywnością dorosłych poddano badaniom.

Obecnie koncerny żywieniowe i przekupna nauka robią z dzieci narkomanów cukrowych, a rodzicom wmawia się, że dzieci potrzebują specjalnego jedzenia, którego podstawą powinny być zboża i nabiał. Przez setki tysięcy lat dzieci jadły to samo, co dorośli, a specjalne jedzenie dla dzieci to nowość ostatnich 30-40 lat. Jednak czy ktoś sprawdzał, co dzieci chcą jeść?

W latach 1914-1920 troje 6-miesięcznych niemowląt płci męskiej z sierocińca stało się przedmiotem fascynującego eksperymentu – Earl i Donald na 6 miesięcy, a Abraham na cały rok . Dzieci te nie miały wcześniej styczności z jedzeniem i nawet nie widziały jedzących dorosłych. Dzieci te dostawały takie oto posiłki:

Posiłek dzieci
Clara M. Davis, M.D. American Journal of Diseases of Children, vol. 36, Oct 1928. http://www.medicine.mcgill.ca/epidemiology/hanley/reprints/claradavis1928.pdf

Przykładowy posiłek: kwaśne i zwykłe (pełne) mleko, gotowany szpik, surowa i gotowana wołowina, kurczak, sól morska i stołowa, surowa marchewka, gotowana rzepa, kalafior, żytnie pieczywo chrupkie.

Oczywiście niemowlęta często nie potrafią jeść. Dzieci te wsadzały całe twarze do talerzy, bawiły się jedzeniem. Po jakimś czasie jednak jadły rękami albo nauczyły się wskazywać porcję jedzenia opiekunkom, które wtedy je karmiły. Czytaj dalej Dzieci wiedzą lepiej, co jeść

Zamiast jajek – czym zastąpić jajka?

Jajka to jeden z najzdrowszych i najbardziej odżywczych pokarmów na naszej planecie. Niestety jajka, a szczególnie ich białko, należą do silnych alergenów i drażnią układ odpornościowy, przez co najczęściej są wykluczone (stale lub tymczasowo) przy chorobach autoimmunologicznych.

Wiele przepisów paleo, przede wszystkim na chleby i wypieki, ma w składzie jajka. Całe szczęście w wielu przypadkach jajka da się zastąpić mniej uczulającymi pokarmami. Co zamiast jajek? Czym zastąpić jajka?

Zamiast jajka - żelatyna

Jajka pełną różne funkcje w potrawach i to głównie od tego zależy, czym możemy je zastąpić. Poza walorami smakowymi jajka mogą wiązać (kleić) potrawę, nadawać jej strukturę i puszystość, a także nawilżać. Czytaj dalej Zamiast jajek – czym zastąpić jajka?

Warzywa, owoce i pestycydy

Współczesne rolnictwo nie obywa się bez pestycydów, a niektóre rośliny pryskane są nawet kilkanaście razy w ciągu roku. Co to są pestycydy i dlaczego się ich obawiamy? Jakie warzywa i owoce mają najwięcej, a jakie najmniej pestycydów?

Pestycydy są truciznami, mającymi na celu odstraszenie lub częściej zabicie „szkodliwych” organizmów dla naszych sztucznych monokulturowych upraw. Poniższa ilustracja (dane z USA) to tylko jedna z setek korelacji pomiędzy użyciem pestycydów a naszymi problemami zdrowotnymi – wykres występowania autyzmu u 6-latków i użycia glifosatu (znanego jako roundup).

Autyzm u 6-latków a użycie Roundupu
http://www.autismone.org/sites/default/files/Seneff_Stephanie_052516.pdf strona 16

Ze względu na cel ataku pestycydy dzielimy między innymi na: fungicydy (grzybobójcze), herbicydy (chwastobójcze) oraz zoocydy do zabijania zwierząt, np. owadobójcze insektycydy.

Poza nielicznymi wyjątkami (np. repelenty odstraszające szkodniki) pestycydy to trucizny, specjalnie zaprojektowane, by zabijać. Czytaj dalej Warzywa, owoce i pestycydy

Wartości odżywcze białka i żółtka

Jajka są jednym z najzdrowszych i najgęstszych odżywczo pokarmów, wciąż niestety jednak lekarze i dietetycy starej daty odradzają ich jedzenie. Niektórzy jedzą głównie albo tylko białka, inni zaś wybierają same żółtka. Jak wygląda porównanie wartości odżywczych białka i żółtka? Co jest zdrowsze?

Jajka, Paleo SMAK

Przyjrzyjmy się najpierw obu częściom jajka. Czytaj dalej Wartości odżywcze białka i żółtka