Zakwas buraczany

Zakwas z buraków to chyba najprostsza kiszonka do wykonania w domu – zawsze wychodzi. Zakwas buraczany to nie tylko podstawa smacznego barszczu, ale przede wszystkim smaczny i bogaty w witaminy probiotyk.

Zakwas z buraków

Smaczny i zdrowy – domowy zakwas z buraków – sprawdzony przepis:

  • buraki – ilość zależnie od wielkości słoja
  • przegotowana woda – do 1 litra na 1 kg buraków
  • sól (kłodawska lub himalajska)
  • przyprawy – opcjonalnie: pieprz, majeranek, ziele angielskie, liść laurowy, cebula, czosnek, chrzan, imbir, kolendra, koper…

Najwygodniej zakwas przygotować w słoju – licz, że na 1 litr pojemności wejdzie około 0,5 kg buraków. Najwygodniej przygotować od razu większą ilość, więc wielu z nas używa słojów 5-litrowych.

Buraki umyj i cienko obierz, a następnie pokrój w plastry. Układaj plastry buraków w słoju, od czasu do czasu dodając przyprawy. Staraj się zachować największy i stosunkowo gruby plaster na samą górę.

W wodzie rozpuść sól – około 1 łyżki soli na litr wody. Ostudzoną wodą z solą zalej buraki tak, żeby je dokładnie przykryła. Ten gruby plaster na górze powinien nie wypływać, ale możesz także przycisnąć buraki mniejszym słoiczkiem wypełnionym wodą.

Jest ważne, żeby ani kawałeczek buraka nie wystawał ponad wodę – zacznie pleśnieć i zepsuje cały zakwas. Jeśli pojawi się na wierzchu piana, możesz ją zebrać czystą łyżką.

W temperaturze pokojowej po mniej więcej tygodniu zakwas będzie gotowy. Jak użyjesz odrobiny poprzedniego zakwasu jako startera, to będzie prędzej.

Gotowy zakwas jest lekko kwaśny, ma ziemisty i intensywnie buraczany smak. Zakwas buraczany ma dużo witamin C i z grupy B, szczególnie kwasu foliowego.

Najważniejsze są jednak bakterie – to doskonały probiotyk, uzupełniający florę bakteryjną naszych jelit pożytecznymi dla nas mikrobami.

Mało jest badań naukowych o samym zakwasie, bo jest on praktycznie nieznany w tzw. zachodnich krajach. Mamy za to sporo badań nad sokiem z buraków, oto pierwsze znalezione na sieci: pomaga obniżyć ciśnienie krwi {1, 2, 3}, zwiększa wydolność na ćwiczenia fizyczne {4, 5, 6}, podwyższa poziom hemoglobiny {7}, podnosi zdolności poznawcze u starszych ludzi {8}, poprawia metabolizm glukozy u otyłych {9} itp itd.

Zakwas z buraków jest jedną z najprostszych kiszonek! O ile kiszona kapusta nie jest tak łatwa do zrobienia i można ją łatwo zepsuć, to naprawdę ciężko nie przygotować zakwasu 🙂

Buraki, choć mieszczą się w dietach paleo, samuraja, SCD, GAPS i protokole autoimmunologicznym, mogą być niedozwolone na diecie ketogenicznej (bardzo niskowęglowodanowej) i FODMAP.

Zakwas jednak ma naprawdę niewiele węglowodanów, więc jak się odchudzasz albo jesteś w ketozie, to możesz go bezpiecznie pić.

Zakwas buraczany może jednak mieć całkiem sporo składników FODMAP – gdy masz nadwrażliwość na nie (wzdęcia, zgaga, problemy trawienne), to pij zakwas tylko w niewielkich ilościach.

Smacznego!

Dieta paleo
i samuraja
Dieta LCHF/
niskowęglo-
wodanowa
Dieta
FODMAP
Dieta SCD
i GAPS
Protokół
autoimmu-
nologiczny
Smacznego!Smacznego!Z umiaremSmacznego!Smacznego!

Podyskutuj o tym i innych przepisach: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo pochwal się swoimi potrawami, podziel doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Źródła:
  1. Siervo M, Lara J, Ogbonmwan I, Mathers JC. Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis. J Nutr. 2013;143(6):818-826.
    DOI/Crossref: 10.3945/jn.112.170233 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  2. Bahadoran Z, Mirmiran P, Kabir A, Azizi F, Ghasemi A. The Nitrate-Independent Blood Pressure-Lowering Effect of Beetroot Juice: A Systematic Review and Meta-Analysis. Adv Nutr. 2017 Nov 15;8(6):830-838.
    DOI/Crossref: 10.3945/an.117.016717 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC] [Link]
  3. Bonilla Ocampo DA, Paipilla AF, Marín E, Vargas-Molina S, Petro JL, Pérez-Idárraga A. Dietary Nitrate from Beetroot Juice for Hypertension: A Systematic Review. Biomolecules. 2018 Nov 2;8(4):134.
    DOI/Crossref: 10.3390/biom8040134 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC] [Link]
  4. Behrens CE Jr, Ahmed K, Ricart K, Linder B, Fernández J, Bertrand B, Patel RP, Fisher G. Acute beetroot juice supplementation improves exercise tolerance and cycling efficiency in adults with obesity. Physiol Rep. 2020 Oct;8(19):e14574.
    DOI/Crossref: 10.14814/phy2.14574 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  5. Domínguez R, Maté-Muñoz JL, Cuenca E, García-Fernández P, Mata-Ordoñez F, Lozano-Estevan MC, Veiga-Herreros P, da Silva SF, Garnacho-Castaño MV. Effects of beetroot juice supplementation on intermittent high-intensity exercise efforts. J Int Soc Sports Nutr. 2018 Jan 5;15:2.
    DOI/Crossref: 10.1186/s12970-017-0204-9 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  6. Domínguez R, Cuenca E, Maté-Muñoz JL, García-Fernández P, Serra-Paya N, Estevan MC, Herreros PV, Garnacho-Castaño MV. Effects of Beetroot Juice Supplementation on Cardiorespiratory Endurance in Athletes. A Systematic Review. Nutrients. 2017 Jan 6;9(1):43.
    DOI/Crossref: 10.3390/nu9010043 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  7. Engan HK, Patrician A, Lodin-Sundström A, Johansson H, Melin M, Schagatay EK. Spleen contraction and Hb elevation after dietary nitrate intake. J Appl Physiol (1985). 2020 Oct 8.
    DOI/Crossref: 10.1152/japplphysiol.00236.2020 [PubMed] [Google Scholar]
  8. Petrie M, Rejeski WJ, Basu S, Laurienti PJ, Marsh AP, Norris JL, Kim-Shapiro DB, Burdette JH. Beet Root Juice: An Ergogenic Aid for Exercise and the Aging Brain. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2017 Sep 1;72(9):1284-1289.
    DOI/Crossref: 10.1093/gerona/glw219 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
  9. Beals JW, Binns SE, Davis JL, Giordano GR, Klochak AL, Paris HL, Schweder MM, Peltonen GL, Scalzo RL, Bell C. Concurrent Beet Juice and Carbohydrate Ingestion: Influence on Glucose Tolerance in Obese and Nonobese Adults. J Nutr Metab. 2017;2017:6436783.
    DOI/Crossref: 10.1155/2017/6436783 [PubMed] [Google Scholar] [Pełna treść w PMC]
Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

11 myśli w temacie “Zakwas buraczany”

  1. A jakie dokladnie proporcje tych przypraw? I co zrobic z plesnia jak sie pojawi? Czy to caly sok bedzie do wyrzucenia? Pozdrawiam

    1. Ja nie daję żadnych przypraw – tylko buraki i sól – taki zakwas lubimy najbardziej. Wiem, że niektórzy dają zioła. Jak się pojawi odrobina pleśni u góry, to zgarniam ją łyżką i wyrzucam z kożuchem z góry. To także najczęściej znak, że zakwas już gotowy i można go odcedzać. Niektórzy twierdzą, że liść laurowy u góry ma zapobiegać pojawieniu się pleśni, ale ja nie zauważyłem takiego efektu.

  2. Grzegorzu,
    Czy mogę spożywać zakwas buraczany jeżeli mam nadwrażliwość na drożdże ( wyszło dość silne uczulenie w badaniu IgG ) ?

    1. Prawidłowo zrobiony zakwas zawiera głównie bakterie, a nie grzyby. Mimo wszystko często następuje też wzrost drożdży, szczególnie na powierzchni. Jeśli masz rzeczywiście silną nadwrażliwość, to albo nie pij zakwasu, albo znajdź jakiś sposób, by jak najbardziej ograniczyć rozwój grzybów.

  3. Dziękuję za przepis.Zrobiłam pierwszy raz i wyszedł pyszny, nie zapleśniał.Rano wypiłam pół szklanki z duszą na ramieniu,ale nic się nie działo. muszę jeszcze doczytać ile można go wypić. mam insulinooporność ,niestety od diabetyka oprócz leków i wskazówki:proszę nie jeść pieczywa nie dostałam nic. pozdrawiam

  4. Robiłam raz i po 6 dniach była piana ale w siódmym dniu była już pleśń. To chyba wina buraków które mogły mieć zarodki pleśni. Czy robicie zakwas z buraków marketowych?

    1. Wszędzie jest pleśń. W swoim domu, w powietrzu i na każdej powierzchni masz zarodniki pleśni. W sklepie również. Większość z nas nie ma ogródka, więc na zakwas idą buraki ze sklepu.

  5. Hm, to ja mam zupełnie inne doświadczenia- zakwas buraczany łatwo zepsuć, kapusty się nie da :). To samo potwierdził kolega który ma firmę kiszonkową- duża część kiszonych buraków do wyrzucenia, stąd ich cena jest wyższa od kiszonej kapusty.

    Najlepiej łączyć oba warzywa – polecam buraki kiszone po gruzińsku, przepis w necie, nigdy się nie popsuły 🙂

  6. Tak, zakwas jest zbawienny, córka pije dużo bo uwielbia 🙂
    Pomaga w leczeniu CT 1 🙂
    Pozdrawiamy i polecamy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *