Czy śmietana jest paleo?

Śmietana, czyli w dużej mierze tłuszcz i to zwierzęcy, długo była na cenzurowanym. Dziś wiemy, że niesłusznie, bo tłuszcz z nabiału jest dla nas bardzo zdrowy. Śmietana jednak nie składa się tylko z tłuszczu, ale także innych składników. Czy śmietana jest zdrowa? Czy śmietana jest paleo?

Czy śmietana jest paleo?

Świat paleo nigdy nie był zgodny co do nabiału. 20-30 lat temu przeważały opinie, że nabiał jest bardzo niezdrowy i powinniśmy go całkowicie wyeliminować z pożywienia, jednak nauka odpowiedziała, że w większości przypadków nabiał, szczególnie ten o niskiej zawartości kazeiny, jak masło czy śmietana, jest dla nas przydatny. Prawie wszystkie uwagi odnośnie nabiału dotyczą także śmietany, zobacz więc też: Nabiał – jeść czy nie jeść?

Teraz jednak przeważają opinie, że jak najmniej przetworzony nabiał ma wiele zdrowotnych korzyści i większość z nas może go bezpiecznie konsumować. Czy śmietana to przetworzony nabiał? Tak, ale w bardzo niewielkim stopniu. Dodatkowo zawiera stosunkowo niewiele uczulających składników, np. małe ilości kazeiny.

Prawdziwa tłusta śmietana pochodzi z odwirowania pełnego, świeżego mleka, zanim zostało poddane jakimkolwiek procesom. Taka śmietana nie jest pasteryzowana i jest bardzo zdrowym połączeniem tłuszczu, białka, witamin i probiotyków.

Im tłustsza śmietana, tym lepsza, wynalazki o zawartości tłuszczu mniejszej niż 18% to często miksy mleka (pasteryzowanego), jogurtu i śmietany razem z różnymi składnikami jak np. zagęszczające żelatyna, guma guar czy karagen. Niestety w Polsce nie ma prawa nakazującego producentom śmietany umieszczania informacji o tych składnikach na opakowaniu. Bez obaw kupuj śmietanę 30% i więcej tłuszczu – jest ona naturalnie gęsta i nie powinna zawierać żadnych zagęszczaczy.

Czy śmietana jest paleo? Tak, ale. To bardzo zdrowy produkt, ale niektórym jednak może szkodzić. Powinniśmy szukać jak najtłustszej śmietany, minimum 30%, jednak w niektórych przypadkach lepiej limitować albo nawet unikać śmietany i nabiału w ogóle:

  • wrażliwe jelita – większość ludzi z problemami jelitowymi niezbyt dobrze toleruje kazeinę czy laktozę;
  • alergie – jak wyżej – kazeina i laktoza czasem uczulają;
  • choroby autoimmunologiczne – czyli między innymi astma, Leśniowskiego-Crohna, Hashimoto itp – wiele z nich ma podłoże alergiczne;
  • cukrzyca – nabiał może przyczyniać się do skoków insuliny, więc szczególnie na początku leczenia cukrzycy lepiej go unikać;
  • trądzik – nabiał może być jedną z przyczyn trądziku;
  • nadwaga – nabiał niekoniecznie sprzyja odchudzaniu się, jeśli naprawdę chcesz stracić kilogramy, to uważaj z nabiałem;
  • depresja – skoki insuliny po nabiale nie sprzyjają leczeniu depresji;
  • autyzm i zespół Aspergera – kazeina wydaje się potęgować objawy tych schorzeń;

Skąd wiedzieć, czy możesz jeść śmietanę i podobne produkty nabiałowe? Sprawa nie jest prosta, bo są osoby, które bardzo korzystają z niepasteryzowanego nabiału, z kolei pasteryzowany im nie służy. Najprościej sprawdzić eliminując całkowicie nabiał z pożywienia na 30 dni, a następnie wprowadzając ten niepasteryzowany na kolejne 30 dni i dokładnie obserwując swoje ciało. Jeśli czujesz, że możesz mieć problem z nabiałem, to sprawdź niskokazeinowe jego odmiany, czyli masło i śmietanę – większość ludzi może je spokojnie jeść.

Zobacz też: Kazeina A1 i A2.

Uwaga! W sklepach zdarzają się podróbki śmietany bez tłuszczu mlecznego, ale ze szkodliwymi olejami roślinnymi (czytaj więcej: „Oszukana” śmietana).


Podyskutuj o różnych pokarmach i ich miejscu w żywieniu paleo: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się swoimi doświadczeniami i pomóż innym!

Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.


Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

10 myśli nt. „Czy śmietana jest paleo?”

  1. Na BBC był programo jedzeniu gdzie naukowcy stwierdzili,że nabiał sprzyja odchudzaniu a tutaj na odwrót. Więc pytam na jakiej podstawie twierdzi się że śmietana sprzyja tyciu? ,skoro od tłuszczy się nie tyje tylko od węgli i cukru.

    1. Na BBC powiedzieli, jak już, że tłuszcz mleczny sprzyja odchudzaniu, co jest prawdą. Produkty mleczne niestety powodują wysokie wzrosty poziomy insuliny, co może rozregulowywać apetyt i zwiększać łaknienie, szczególnie na słodkie. Jak się odchudzasz, to jedz masło, śmietana jednak, zależnie od genetycznych skłonności, może ze względu na wzrost i następujący po nim spadek insuliny pobudzać łaknienie, szczególnie na węglowodany.

      1. Czyli nabiał, sam w sobie nie powoduje bezpośrednio tycia tylko zwiększa apetyt na węglowodany, po zjedzeniu których można przytyć.

  2. Czy możesz podać źródło skąd wiesz, ze astma to choroba autoimmunologiczna?
    Z tego co wiem to na dzień dziesiejszy nie zalicza się jej do chorób autoimmunologicznych. Ale może się to zmieniło?
    Podłożem chorób autoimmunologicznych nie są alergie. Alergie przy chorobach autoimmunologicznych mogą występować ale nie muszą.

      1. Niektóre przypadki astmy mogą mieć podłoże autoimmunologiczne, i dostrzegają podobne mechanizmy w przypadku astmy niealergicznej.
        Zdanie „choroby autoimmunologiczne – czyli między innymi astma, Leśniowskiego-Crohna, Hashimoto itp – wiele z nich ma podłoże alergiczne” jest nieprecyzyjne w części co do astmy i choroby autoimmunologiczne nie mają podłoża alergicznego. U podłoża chorób autoimmunologicznych leży proces nazywany autoimmunizacją.
        Alergie mogą towarzyszyć tym chorobom ale nie muszą.
        Chodzi mi tylko o precyzje, bo takie uogólnienie wprowadza w błąd czytelnika.

  3. Według mnie, jeśli chodzi o nabiał, oprócz braku pasteryzacji to przede wszystkim powinien być ekologiczny i nie zawierać hormonów. A co do listy osób, które powinny go unikać należałoby dopisać chorych na Hashimoto, Gravesa i inne choroby autoimmunologiczne 😉 Ludzie przestają trawić laktozę po okresie niemowlęcym i z tego co widzę to jednak większość ludzi jej nie toleruje (nie mówię, że wszyscy), ale z twierdzeniem „większość z nas może go bezpiecznie konsumować” polemizowałabym. Szczególnie, że ten dostępny w marketach jest mocno przetworzony, a prawdziwy, ekologiczny dla większości Polaków niestety jest trudno dostępny 🙁

    1. Dzięki za ciekawy komentarz. Masz rację, co prawda miałem na myśli choroby autoimmunologiczne, gdy pisałem o alergiach, ale warto doprecyzować. Dopisałem do artykułu mały punkcik.

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *