Dieta na anemię

Anemia nie dotyczy tylko niedojadających ludzi i biednych krajów, występuje także u ludzi mających nawet nadmiar pożywienia. Mimo iż przyczyn anemii jest bardzo dużo, to najczęstsze z nich są dietetyczne i zmianą diety możemy znacznie poprawić wyniki badań krwi (czytaj więcej o anemii i jej przyczynach: Anemia – fakty i mity).
Dieta na anemię, Paleo SMAK

 Jak pożywienie może powodować anemię?

  • kwas fitowy (fitynowy) – obecny głównie w nasionach (zboża, orzechy, rośliny strączkowe), upośledza wchłanianie mikroelementów, głównie żelaza (czytaj więcej: Kwas fitowy).
  • niejedzenie mięsa albo jedzenie tylko drobiu – witamina B12 występuje tylko w żywności pochodzącej od zwierząt, najwięcej zawierają ją ryby, wołowina oraz wątroby i nerki. Drób i wieprzowina mają za mało witaminy B12. Najlepsze źródła żelaza to także produkty zwierzęce, np. wątróbka, wołowina lub skorupiaki.
  • gluten, kazeina i inne alergeny – nadwrażliwość na gluten jest powszechna, a mimo to wszyscy jedzą chleb kilka razy dziennie. Gluten niszczy wyściółkę jelit, przez co mają one ograniczone zdolności wchłaniania składników odżywczych
  • węglowodany – ich nadmiar rujnuje organizm, ale także karmi szkodliwe bakterie, które obniżają kwasowość żołądka (niepełne trawienie), drażnią jelita (złe wchłanianie) i wypierają dobre bakterie (produkujące dla nas niektóre witaminy i hormony, stymulujące nasz układ odpornościowy, chroniące jelita i przetwarzające żywność na lepiej przyswajalne dla nas formy…)
  • oleje roślinne – nadmiar tłuszczów omega-6 stymuluje przewlekłe stany zapalne, które rujnują zdrowie i także wywołują anemię

Obecnie jest naprawdę trudno dostarczać za mało żelaza, nawet jedząc fast-foody. Anemia nie powstaje z powodu za małej ilości żelaza w pożywieniu, ale dlatego, że nie przyswajamy większości zjadanego żelaza, czasem zaledwie tylko kilka procent.

Źródła żelaza we współczesnym pożywieniu:

  • mięso, wędliny
  • ryby, owoce morza
  • nabiał, jajka
  • zboża
  • rośliny strączkowe
  • warzywa korzenne i zielone
  • owoce

Praktycznie nie ma znaczenia, co jesz – czy jest to chleb z szynką i serem żółtym, pizza, fasola, mięso – trzeba by się naprawdę postarać, by nie dostarczać wystarczająco dużo żelaza (nawet ziemniaki i pszenica zawierają go nie tak mało). Uwaga – dotyczy to głównie dzieci i mężczyzn, kobiety obficie miesiączkujące albo w ciąży rzeczywiście mogą jeść za mało żelaza, jeśli będą uparcie żywić się tylko pokarmami ubogimi w żelazo i unikać żelaza hemowego (z mięsa).

Problemem współczesnej diety nie jest dostarczanie za małej ilości żelaza, ale znaczne obniżanie jego wchłaniania poprzez uszkodzone jelita, niepełne trawienie i kwas fitowy. Przyjmowanie preparatów z żelazem w większości przypadków całkowicie mija się z celem, bo nie rozwiązuje podstawowego problemu – złego przyswajania.

Dieta na anemię powinna więc dostarczać wystarczające ilości żelaza, miedzi, witamin B12, B6 i kwasu foliowego, a jednocześnie powinna być uboga w substancje zmniejszające ich wchłanianie i uszkadzające jelita. Jaka więc dieta na anemię?

  • żadnych zbóż – nie jedz pszenicy, ryżu, żyta, owsa – to wszystko pokarmy bezwartościowe odżywczo i puste wypełniacze pełne węglowodanów, kwasu fitynowego, rozregulowujące trawienie i uszkadzające jelita
  • żadnych słodyczy i cukru (czytaj więcej: Cukier niejedno ma imię)
  • żadnych albo bardzo mało roślin strączkowych i pseudozbóż – to także głównie węglowodany, bardzo dużo kwasu fitowego i mało wartości odżywczych (do pseudozbóż zaliczamy grykę, quinoę, chia itp)
  • unikaj olei roślinnych – poza nielicznymi wyjątkami (olej kokosowy czy oliwa z oliwek) unikaj wszelkich olei roślinnych, przede wszystkim tych przemysłowych – rzepakowego, sojowego, kukurydzianego, słonecznikowego – są pełne niezdrowych tłuszczów omega-6
  • nabiał – ogólnie zdrowy, ale niektórym z nas szkodzi – jedz, jeśli masz pewność, że go dobrze tolerujesz (czytaj więcej: Nabiał – jeść czy nie jeść?), na początku, celem wyleczenia jelit, lepiej jednak unikać
  • umiar w orzechach i innych nasionach – mimo iż bywają bogate w składniki odżywcze, to mają dużo kwasu fitowego i tłuszczów omega-6
  • ryby i owoce morza – ryby (najlepiej dzikie), małże i ostrygi zawierają dużo żelaza i tłuszczów omega-3 – jedz ich dużo (czytaj więcej: Ryby a rtęć)
  • różne mięsa – nie tylko drób, jedz wołowinę, a także wątróbkę, serca, szpik kostny (przepis), flaczki (czytaj więcej: Mięso – zdrowie, pieniądze i sumienie)
  • jajka – dużo
  • warzywa – nie tylko te korzenne, ale także dużo zielonych
  • dużo zdrowych tłuszczów – tłuszcz z nabiału i od zwierząt (szczególnie z ryb), olej kokosowy i oliwa z oliwek
  • owoce, ale nie soki owocowe
Powyżej opisane zasady to właściwie dieta paleo – nasz naturalny sposób odżywiania, do którego nasze organizmy wyewoluowały i który nam najlepiej służy – chroni nie tylko przed anemią, ale wszystkimi chorobami cywilizacyjnymi. Czytaj więcej na ten temat: Co to jest dieta paleo | Co jedli nasi przodkowie | Efekty diety paleo.

Poza wyleczeniem anemii możesz się spodziewać także miłych efektów „ubocznych” takiego sposobu odżywiania: znaczna poprawa stanu zdrowia i samopoczucia, lepszy humor, ładniejsza skóra i włosy, stabilny i wysoki poziom energii za dnia, brak napadów głodu i doprowadzenie do prawidłowej masy ciała.

Pamiętaj – mimo iż złe odżywianie się jest najczęstszą przyczyną anemii, to nie jest jedyną. Anemia może być spowodowana wieloma innymi czynnikami, których nie można bagatelizować, bo wśród nich są także rak i białaczka. Dlatego warto udać się do lekarza, żeby wykluczyć poważne choroby i skupić się tylko na diecie. Anemia to bardzo skomplikowany problem i trzeba naprawdę dobrego lekarza, żeby znaleźć prawdziwy jej powód (czytaj więcej: Anemia – fakty i mity).

Mimo iż zalecam udanie się do lekarza, to proponuję grzecznie przytakiwać na ich zalecenia żywieniowe, lecz jeść prawie dokładnie na odwrót – czyli żadnych zbóż, a za to dużo tłuszczu. To właśnie promowana przez lekarzy i dietetyków piramida żywieniowa jest przyczyną anemii, więc nigdy nie będzie ona jej rozwiązaniem.

Podyskutuj o anemii i odżywianiu: Polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj też: Co to jest dieta paleo?Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Zboża szkodzą | Czy dieta paleo jest dietą odchudzającą? | Węglowodany tuczą, a nie tłuszcz | Żywieniowe fakty i mity| Dieta na cholesterol | Dieta na trójglicerydy | Cukrzyca | Rak żywi się cukrem | Gluten – nie tylko celiakia | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

10 komentarzy do “Dieta na anemię”

  1. Btw dlaczego wspominasz tylko o wolowinie …wieprzowina gorsza? Ogolnie nie ma co demonizowac kluczowym trzymac sie nie rektyfikowanych TG a najlepiej wyrzucic z jadlospisu wszystkie roslinne ograniczajac sie do maximum.

      1. Kto wymyslil profil tluszczowy? Dlaczego wiele organow ludzkich mozna zastapic swinskimi? Odpowiedz prosta … najbardziej zblizone DNA. Wymysly „profili” tluszcoqych i nie tylko to wymysl wspilczesnej „chorej” promujacej min „zdrowe”tluszcze roslinne.

        1. Mylisz się. Badania tłuszczów zwierzęcych pod kątem ilości omega-3 i omega-6 to ostatnie lata i ta słuszna nauka, a nie zakłamana.
          Świńskie organy zastępują czasem ludzkie, bo ich wielkość jest podobna i DNA średnio podobne. Organy bydła są za duże.

  2. Oliwa to nie jest tluszcz roslinny? Maslo maslane najpierw odradzasz tluszcze roslinne a w polecanych oliwa…

    1. Z tłuszczów roślinnych jadamy głównie olej kokosowy i oliwę z oliwek. Ewentualnie oleje z awokado albo orzechów makadamia, ale są drogie. Pisząc „oleje roślinne” ogólnie mam na myśli te trujące w sklepach – słonecznikowy itp.

      1. Wane aby wspomniec ze jesli juz musimy dodac oliwy czy kokosowego lub palmowego czyli tych z przewaga nasyconych tg nalezy brac pod uwage te nierafinowane. Ma to sie tak jak zjadanie smalczyku z wytopionej sloniki vs kostki smalcu zaro, bialego jak snieg.

  3. Wyleczyłam swoje anemiczne problemy na paleo. Wcześniej jednak nigdy nie miałam problemów ze strzelającymi kolanami, a teraz takie problemy się zaczęły… Jem rosoły, a nawet przekonałam się do domowych galaret wieprzowych… Nie wiem zatem skąd się to bierze.. Krzem? Suplementować coś? Ma Pan jakiś pomysł może? Wiem, że nie jest Pan lekarzem, ale te wszystkie posty udowadniają, że ma Pan ogromną wiedzę…

Pozostaw odpowiedź Naja Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *

Dieta paleo po polsku i styl życia dla dzieci i dorosłych