Czekoladowy budyń z chia (paleo, bez gotowania)

Z reguły nie wykorzystuję przepisów z anglojęzycznych książek, bo jakoś do mnie nie przemawiają. Wolę inną kuchnię i inne składniki. Jednak czekoladowy budyń opisany w książce Stop zespołowi jelita drażliwego! Dieta FODMAP zaskoczył mnie swoją prostotą i znakomitym smakiem.

Czekoladowy budyń z chia (szałwią hiszpańską) bez gotowania jest naprawdę szybki i łatwy do przygotowania. Lekko zmodyfikowany przepis na stałe zagościł w moim domu i moje dzieci jedzą go od czasu do czasu na śniadania.

Czekoladowy budyń z chia

Podstawowy przepis jest idealną bazą, którą można rozbudowywać na wiele różnych sposobów, osiągając za każdym razem inny, ciekawy, posiłek.

Czekoladowy budyń z chia – bez nabiału, bez glutenu, bez gotowania, niskowęglowodanowy – przepis:

Dlaczego mleko kokosowe polecam light? Tłuszcz z kokosa jest bardzo zdrowy i zdecydowanie warto go jeść. Problem w tym, że dla konsystencji tego budyniu jest praktyczniej użyć mleka light (z mniejszą ilością tłuszczu) – budyń wygląda wtedy apetyczniej.

Wlej/wsyp wszystkie składniki do miski, garnka albo innego pojemnika, dobrze wymieszaj, by pozbyć się krup i tyle. Całość należy przygotować co najmniej godzinę przed jedzeniem. Najprościej poświęcić 5 minut wieczorem, zostawić wszystko na noc na blacie i mieć rano gotowe śniadanie.

Choć taki budyń sam z siebie jest pyszny, to można go też urozmaicić, dodając:

  • banana pokrojonym w plasterki albo purée z banana
  • rodzynki
  • miód
  • syrop z daktyli
  • wiórki kokosowe
  • orzechy
  • inne owoce

Na zdjęciu powyżej wersja „na bogato” – z wiórkami kokosowymi, rodzynkami i bananem.

Dlaczego ksylitol? Jest to jeden z najzdrowszych słodzików – ma słodki i orzeźwiający smak, a jednocześnie nie wpływa na poziom glukozy w krwi. Ksylitol ma także pozytywny wpływ na nasze zęby.

Ksylitol jednak (tak jak i miód) jest niedozwolony na diecie FODMAP. Choć nasiona chia (szałwii hiszpańskiej) z reguły mieszczą się w tym sposobie żywienia, to wciąż należy zachować ostrożność, bo niektórzy z zespołem jelita drażliwego źle na nie reagują.

Jeśli dobrze tolerujesz szałwię hiszpańską, to możesz ten przepis dostosować do wymogów diety FODMAP, zastępując ksylitol syropem klonowym lub cukrem (trzcinowym, kokosowym albo w ostateczności zwykłym).

Szałwia hiszpańska jest niedozwolona na dietach SCD i GAPS, ale najczęściej bywa dobrze tolerowana na protokole autoimmunologicznym. W tym ostatnim przypadku rozważ zastąpienie kakao karobem.

Choć jedna porcja tego budyniu zawiera 20 g węglowodanów, to zdecydowana ich większość jest z ksylitolu (polialkohole zaliczamy do węglowodanów) – klasycznych węglowodanów jest zaledwie koło 6 g. Ta sama porcja ma też 24,5 g tłuszczu, więc uznaję ten przepis jako dozwolony na diecie niskowęglowodanowej.

Czekoladowy budyń z chia zawiera całkiem sporo tłuszczów wielonienasyconych – aż 5 g na porcję. Choć kwasów tłuszczowych omega-3 jest więcej niż omega-6, to są to roślinne omega-3 (ALA), a nie zwierzęce (DHA, EPA).

Dlatego ani chia, ani lnu, nie można traktować jako źródła tłuszczów omega-3 i umiar w ich spożyciu jest wskazany. Budyń ten to smaczny i wartościowy posiłek, jednak nie powinniśmy go jadać codziennie.

Mój syn lubi ten budyń na śniadanie, a nam jego przygotowanie zajmuje dosłownie moment poprzedniego wieczora. Staramy się zapewniać dzieciom zdrowe i urozmaicone posiłki, unikając tego samego pokarmu przez kilka dni z rzędu.

Jeśli chcesz od czasu do czasu dać układowi odpornościowemu odpocząć od nabiału, strączków, jajek albo orzechów, to ten budyń jest dobrą propozycją.

Smacznego!

Wartości
odżywcze
Wartość
energetyczna
WęglowodanyTłuszczeBiałko
przyswajalnebłonnikogółemwielonienasycone
Ilość z przepisu
(3 porcje)
1000 kcal62 g31 g73,5 g15,4 g16,3 g
Porcja333 kcal20,7 g10,3 g24,5 g5,1 g5,4 g
Dieta paleo
i samuraja
Dieta LCHF/
niskowęglo-
wodanowa
Dieta
FODMAP
Dieta SCD
i GAPS
Protokół
autoimmu-
nologiczny
Smacznego!Smacznego!Zmodyfikuj
przepis
Niestety nieSmacznego!

Podyskutuj o tym i innych przepisach: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo pochwal się swoimi potrawami, podziel doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

4 komentarze do “Czekoladowy budyń z chia (paleo, bez gotowania)”

    1. Bo len ma tylko kwas ALA, a my najbardziej potrzebujemy tłuszczów DHA i EPA. Konwersja ALA w nie jest bardzo słaba, u mężczyzn wręcz znikoma. ALA jest w każdym wręcz pokarmie na naszej planecie, jego niedobory są wręcz niemożliwe. Tłuszcze omega-3 DHA i EPA są tylko w pokarmach zwierzęcych, głównie w rybach i skorupiakach.

  1. A możesz polecić jakieś mleko kokosowe light o sensownym składzie? bo te, które widuję w sklepach mają niestety masę dodatków 🙁

    1. Jakiś zagęstnik czy coś nie jest taki zły. Nie trzymam się żadnej marki – czytam głównie skład i tym decyduję.

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *