Jadłospis paleo (nr 23)

Dziś swój jadłospis prezentuje Katarzyna Terlikowska, która mieszka i pracuje na Karaibach. Swoje doświadczenia związane z przeprowadzką do raju i dietą paleo opisuje na blogu Życie Pod Palmami.

Swoją przygodę z paleo Katarzyna rozpoczęła cztery lata temu i od tego czasu, dzięki ciągle pogłębianej wiedzy udało jej się „naprawić” niedoczynną tarczycę (Hashimoto). Mimo że dziś Katarzyna cieszy się zdrowiem, a do swojej diety włączyła niedawno nawet odstawione na lata ziarna, jej codzienny jadłospis nadal w zdecydowanej większości składa się ze świeżych, przygotowywanych z lokalnych produktów dań w stylu primal/paleo.

Co jemy? Jadłospis paleo, paleo menu, paleo smak

Przykładowy jadłospis na jeden dzień:

  • śniadanie – jajka sadzone z tymiankiem, papryką + ostry sos pomidorowy domowej roboty
  • drugie śniadanie – szklanka samodzielnie przygotowanego kefiru, koktajl owocowy na bazie tegoż lub świeże, lokalne owoce: zwykle papaja, pomme-liane, lub korosol
  • lunch w pracy:
    • pierwsze danie – sałatka: sałata i/lub rukola, czerwona cebula, pomidor, ziarna słonecznika, awokado (jeśli jest sezon), sok z limonki;
    • drugie danie (przygotowane wcześniej i odgrzane) – naleśnik z mąki gryczanej (mąka, jajo, domowy kefir, woda, przyprawy) na maśle klarowanym z  domowym sosem pomidorowym, serem kozim i czasem pieczarkami z Polski
  • deser – przygotowany domowym sposobem biały serek z suszonymi owocami i orzechami
  • kolacja – platany lub zielone banany smażone w oleju kokosowym z sosem miodowo-musztardowym (ze świeżej, lokalnej musztardy), placek z lokalnych warzyw z przyprawami (coś w rodzaju placka ziemniaczanego, tyle że z lokalnej dyni, manioku, słodkich ziemniaków, itp.)
  • „przegryzki” w ciągu dnia – suszone lokalne owoce nerkowca (tak, oprócz samych orzechów je się też owoce nerkowca – są przepyszne, przypominają lekko w smaku suszone śliwki) lub lokalny owoc, zwykle: marakuja, mango, korosol, pomme-liane, guawa – zależne od tego co uda się „upolować” – przy biurze rosną drzewa owocowe; częstą przekąską na Karaibach jest też dojrzały kokos – jego miąższ jest bardzo słodki i niezwykle sycący

Katarzyna

Kto nie zazdrości Katarzynie miejsca do życia, palm, oceanu, wiecznej pogody, świeżych owoców tropikalnych zrywanych wręcz z drzewa/krzaka?

Na pierwszy rzut oka widać, że powyższy jadłospis jest bardzo mało przetworzony, obfituje w świeże owoce i warzywa, a przetworzonych składników jest jak na lekarstwo (chyba tylko mąka gryczana, bo Katarzyna nawet musztardę robi sama).

Nie wiem, ile tych owoców Katarzyna zjada za dnia, ale być może nie jest to jadłospis niskowęglowodanowy, po zdjęciu widać jednak, że z węglowodanami to ona zdecydowanie nie przesadza 🙂

Prawie każde danie jest niedozwolone na ścisłym protokole autoimmunologicznym, ale na przykładzie Katarzyny widać, że na ścisły protokół warto przejść na początek, a potem prawdopodobnie z sukcesem można wprowadzać z powrotem wiele wyłączonych wcześniej pokarmów.

Niektóre składniki (cebula, awokado, suszone owoce itp) są niedozwolone na diecie FODMAP, ale zdecydowana ich większość (bez manioku i batatów) dobrze wpisuje się w dietę SCD. Oczywiście całość to jadłospis paleo, jednak ze względu na ten kefir – nie dla każdego. Wielu z nas źle reaguje na nabiał (czytaj więcej: Nabiał – jeść czy nie jeść?).

Publikowane na stronie PaleoSMAK jadłospisy mają różny motyw przewodni i różnych autorów oraz omawiają prezentowane posiłki pod kątem innych diet (SCD/GAPS, FODMAP, niskowęglowodanowa, protokół autoimunologiczny).

Sprawdź koniecznie inne jadłospisy oraz nasze przepisy, by zobaczyć różnorodne podejścia do żywienia paleo. Jeśli chcesz przedstawić w tym cyklu swój własny jadłospis paleo, skontaktuj się z nami.

Co jeść? Jakie są zdrowe i smaczne posiłki? Wyraź swoje zdanie na forum paleo. Zadaj pytanie albo podziel się swoimi doświadczeniami i pomóż innym.


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Dlaczego paleo? Co to w ogóle jest? Dieta paleo to nasz właściwy sposób odżywiania się, zgodnie z którym ewoluowaliśmy i który uformował nasz gatunek. Sprawdź sam(a)! Masz do stracenia tylko kilka chorób i kilogramów. Twoje ciało będzie ci za to wdzięczne.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

2 komentarze do “Jadłospis paleo (nr 23)”

  1. Wiem że komentarz jest nie na temat, ale mam taki problem więc pomyślałem że się zwrócę z nim do Ciebie gdyż masz ogromną wiedzę na temat funkcjonowania organizmu. Mianowicie, miałem problem z trądzikiem, do tego łojotokowe zapalenie skóry. Dzięki diecie Paleo dokonał się cud i moja skóra wygląda już prawie idealnie i to po nieco ponad miesiącu przestrzegania jej. Tylko przeczytałem że warto jest zrobić oczyszczanie organizmu, detoksykację, oczyszczanie nerek. Masz jakieś sprawdzone sposoby jak to zrobić?

    1. Jak będziesz jadł zdrowo, to wszystko się samo oczyści bez magicznych rytuałów. Musisz dać organizmowi szansę. Badania pokazały, że te „detoksy” to bujdy na resorach, bo organizm się sam oczyści, czy z nimi, czy bez nich – wystarczy przestać pakować w niego syf.

Pozostaw odpowiedź Grzegorz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *