Lody czekoladowe (bez cukru i mleka)

Sklepowe lody składają się głównie z odtłuszczonego mleka w proszku, cukru (albo co gorsza syropu glukozowo-fruktozowego) i utwardzonych tłuszczów roślinnych. Jedząc zdrowo, unikamy wszystkich tych składników, ale to nie oznacza, że musimy rezygnować z lodów, bo możemy sami zrobić pyszne i zdrowe lody!

Szkoda, że tak późno zaczęliśmy w domu robić własne lody, bo są one przepyszne. Bardzo czekoladowe, obłędnie smaczne lody – bez cukru, mleka (laktozy i kazeiny), jajek – zawładnęły moim domem. Nie mają prawie w ogóle alergenów i można je jeść przy chorobach autoimmunologicznych. Tak – można jeść lody przy Hashimoto!

Lody czekoladowe

Przepis na lody czekoladowe – bez cukru i mleka (laktozy i kazeiny) – dozwolone na protokole autoimmunologicznym:

Będziesz jeszcze potrzebować foremki do lodów – najpraktyczniejsze są te, które mają osobną podstawkę. Jeśli nie lubisz lizać plastiku w kształcie smoczka, to przydadzą się też drewniane patyczki.

Przygotowanie zajmie koło 15 minut. Wszystkie składniki zblenduj na jednolitą masę, choć daktyle nie muszą się całkowicie rozpaść. Wlej masę do foremek – u mnie powyższe składniki wystarczają na wypełnienie 5 foremek.

Po około godzinie w zamrażalniku wsadź patyczki (mniej więcej do połowy głębokości) – masa powinna być na tyle gęsta, że patyczki nie utoną. Po kilku kolejnych godzinach w zamrażalniku lody są gotowe!

Lody czekoladowe - skład

Wystarczy foremkę chwilę potrzymać w dłoni albo dla niecierpliwych włożyć ją (tylko plastikową częścią) do gorącej wody – tyle wystarczy, by cieszyć się bardzo czekoladowym smakiem tych lodów!

Lody są przepyszne, ale choć bez cukru, to niestety nie są niskowęglowodanowe – jedna porcja ma prawie 33 g przyswajalnych węglowodanów i są to głównie cukry proste (fruktoza, niestety, w dużych ilościach).

Jak masz pewność, że dobrze tolerujesz nabiał i nie masz żadnych problemów autoimmunologicznych, to możesz do tych lodów dodać tłustej śmietany, śmietanki albo jogurtu 10%.

Choć wszystkie składniki są zdrowe i naturalne, codzienne jedzenie kilku takich lodów nie będzie zbyt rozsądne. Najlepiej nie więcej niż jedna porcja na dzień.

Na diecie SCD użyj dojrzałych bananów, a na diecie FODMAP możesz albo ominąć daktyle (lody będą nieco mniej słodsze), albo zastąpić je 1 łyżką syropu klonowego lub w ostateczności cukru.

W przypadku ścisłego protokołu autoimmunologicznego problematyczne może być kakao, więc możesz je zastąpić karobem.

Smacznego!

Wartości
odżywcze
Wartość
energetyczna
WęglowodanyTłuszczeBiałko
przyswajalnebłonnikogółemwielonienasycone
Porcja148 kcal32,9 g4,6 g0,8 g0,1 g2 g
Dieta paleo
i samuraja
Dieta LCHF/
niskowęglo-
wodanowa
Dieta
FODMAP
Dieta SCD
i GAPS
Protokół
autoimmu-
nologiczny
Smacznego!Niestety nieZmodyfikuj
przepis
Smacznego!Smacznego!

Podyskutuj o tym i innych przepisach: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo pochwal się swoimi potrawami, podziel doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Jedna myśl nt. „Lody czekoladowe (bez cukru i mleka)”

  1. Osobiście polecam mrożenie zblendowanych liści mięty z mlekiem kokosowym i miodem w takich własnie foremkach. Wychodzą pyszne i bardzo orzeźwiające lody miętowe 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *