Ciasteczka dyniowe AIP

Dynia to wspaniałe i smaczne warzywo, które doskonale rośnie także w polskich warunkach klimatycznych. Dynia może być spożywana bez problemu przez każdego, niezależnie od problemów trawiennych czy autoimmunologicznych. Z dyni można też zrobić smaczne ciasteczka – bezglutenowe, bez zbóż, nabiału, orzechów i jajek.

Ciasteczka dyniowe AIP

Ciasteczka dyniowe dozwolone przy chorobach autoimmunologicznych (np. Hashimoto) – przepis:

Purée z dyni można zrobić świeże, jak ma się dynię, ale przez cały rok można używać zamrożonego wcześniej. Bardzo wygodnie jest zrobić zapasy na cały rok, kiedy jest sezon na dynie i kiedy są dość tanie.

W robieniu ciasta nie ma żadnej filozofii – po prostu wymieszaj dobrze wszystkie składniki ze sobą. Purée może mieć mniej lub więcej wilgoci, więc może się okazać, że potrzebujesz nieco więcej lub mniej mąki.

Koniecznie chciałem użyć foremek, jednak to ciasto nie jest zbyt lepkie i wszystko się rozpadało. W końcu przykładaliśmy foremki do papieru do pieczenia, ubijaliśmy ciasto w środku, a następnie delikatnie je podnosiliśmy.

Ciasteczka dyniowe AIP

Nie wyszły może najpiękniejsze ciasteczka na świecie, ale na pewno lepsze niż nieregularne gnieciuchy 🙂 Dzieci były także zadowolone.

Piecz przez 20-30 minut w temperaturze 175°. Mi z podanych powyżej ilości składników wychodzi 50-60 niedużych ciasteczek.

Wszystkie składniki poza mąką ziemniaczaną mogą być bezpiecznie spożywane przez osoby z chorobami z autoagresją, nawet na ścisłym protokole autoimmunologicznym – restrykcyjnej wersji diety paleo.

Mąka ziemniaczana jest z reguły dobrze tolerowana przez prawie wszystkich. W przypadku jednak silnej nietolerancji roślin psiankowatych możesz zastąpić ją mąką ararutową albo z tapioki.

Przyprawy z nasion i pestek mogą nie być dozwolone na protokole autoimmunologicznym, w tym przypadku jednak nie musisz mieć obaw – cynamon to kora, imbir korzeń, a goździki pąki – wszystkie bezpieczne.

Sama dynia ma niewielkie ilości węglowodanów, ale dzięki mące ziemniaczanej i miodowi całość ma ich dość sporo, dlatego ciasteczka te raczej nie mają miejsca w diecie niskowęglowodanowej.

Mąka ziemniaczana nie ma miejsca w diecie SCD, a miód na diecie FODMAP, jeśli jednak zastąpisz go zwykłym cukrem albo stewią, to ciasteczka będą dopuszczalne w tym ostatnim przypadku.

Zobacz też: Czy miód jest paleo?

Smacznego!

Wartości
odżywcze
Wartość
energetyczna
WęglowodanyTłuszczeBiałko
przyswajalnebłonnikogółemwielonienasycone
Blacha
(55 ciasteczek)
2390 kcal280 g57 g123 g2 g23 g
Ciasteczko43,5 kcal5,1 g1 g2,2 g0,04 g0,4 g
Dieta paleo
i samuraja
Dieta LCHF/
niskowęglo-
wodanowa
Dieta
FODMAP
Dieta SCD
i GAPS
Protokół
autoimmu-
nologiczny
Smacznego!Niestety nieZmodyfikuj
przepis
Niestety nieSmacznego!

Podyskutuj o tym i innych przepisach: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo pochwal się swoimi potrawami, podziel doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *