Chleb paleo z masła orzechowego (bez mąki)

Większość chlebów paleo bazuje na mąkach migdałowej albo kokosowej. Mają one swój specyficzny smak, który nie każdemu podchodzi do gustu. Okazuje się jednak, że można zrobić chleb paleo, który wśród składników ma głównie masło orzechowe i jajka – żadnej mąki.

Chleb paleo z masła orzechowego (bez mąki)

Chleb paleo z masła orzechowego – bez mąki, bezglutenowy, bez nabiału, niskowęglowodanowy – przepis:

  • masło orzechowe 100% – 1 szklanka
  • jajka – 4 (zobacz też: Zamiast jajek)
  • soda oczyszczona – ½ łyżeczki
  • opcjonalnie: łyżka miodu, łyżeczka cynamonu, ½ łyżeczki soli

Ważne, by masło orzechowe było 100% orzechów – bez żadnych dodatków – w szczególności bez cukru. Najprościej wziąć masło z orzechów ziemnych (arachidowych), ale z innych orzechów też powinno wyjść.

Wymieszaj wszystkie składniki z sobą, dobrze je ucierając. Przelej do prostokątnej foremki i piecz w 160-180° (zależnie od pieca) przez 35-40 minut – aż do suchego patyczka.

To takie proste i takie smaczne! Chleb paleo z masła orzechowego smakuje wyśmienicie i jest świetną niskowęglowodanową przekąską, bogatą w tłuszcz i białko – dającą sytość na długo.

Niestety nie polecam jadania takiego chleba zbyt często – zawiera on całkiem sporo tłuszczów wielonienasyconych omega-6. Orzechy są też silnym alergenem – jadając je za często można się na nie nabawić także nadwrażliwości (czytaj więcej: Alergia, nadwrażliwość, nietolarnacja – różnice).

Jajka nadają strukturę i wiążą ten chleb – ciężko je czymś zastąpić, choć jak koniecznie chcesz taki chleb upiec, a nie możesz jeść jajek, to możesz spróbować zamiast nich żelatyny albo siemienia lnianego (zobacz też: Zamiast jajek).

Chleb ten jest niskowęglowodanowy i mieści się w dietach SCD i GAPS, a z  umiarem (nie więcej niż 2-3 kromki dziennie) także na diecie FODMAP.

Smacznego!

Wartości
odżywcze
Wartość
energetyczna
WęglowodanyTłuszczeBiałko
przyswajalnebłonnikogółemwielonienasycone
Bochenek
(16 kromek)
1866 kcal39 g16 g155 g40 g92,5 g
Kromka117 kcal2,4 g1 g9,7 g2,5 g5,8 g
Dieta paleo
i samuraja
Dieta LCHF/
niskowęglo-
wodanowa
Dieta
FODMAP
Dieta SCD
i GAPS
Protokół
autoimmu-
nologiczny
Smacznego!Smacznego!Smacznego!Smacznego!Niestety nie
Inne chleby paleo:

Podyskutuj o tym i innych przepisach: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo pochwal się swoimi potrawami, podziel doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

5 komentarzy do “Chleb paleo z masła orzechowego (bez mąki)”

  1. Ja robię podobnie ale bez sody i w innych proporcjach.
    7 dużych jajek i 250 g słoik masła orzechowego, moim zdaniem najlepsze są nerkowce.
    Do jednej dużej miski dajemy białka do drugiej żółtka i masło orzechowe. Ubijamy pianę b. mocno, połowę przekładamy do żółtek i masła i dalej ubijamy ostro mikserem, następnie dokładamy resztę białek i teraz już b. delikatnie łyżką łączymy obydwie masy. I teraz możemy:
    1. Wlać do dużej keksówki, wcześnie nagrzać piekarnik do 200 stopni, włożyć do piekarnika temp obniżyć do 160 stop. + termoobieg, pieczemy do suchego patyka ( ok 25 minut). Chleb wychodzi a la tostowy, trzymamy zawinięty w lodówce, przed spożyciem opiec w tosterze lub na suchej, przykrytej pokrywką patelni.
    2. Dwie blachy piekarnikowe wyłożyć papierem do pieczenia i położyć po 9 kupek/placuszków z uzyskanej masy, posypać siemieniem lnianym, piec ok 12 minut, 160 stop. termoobieg. Trzymać zawinięte w lodówce, przed spożyciem odświeżyć chwilę, na b. małym ogniu pod przykryciem, na suchej patelni. Będą to takie jakby bułko-placki, wyjdzie ich 18.

  2. Kiedyś gdzieś widziałam przepis na bułki paleo z jajek i tahini, czy w tym przypisie można zamiast masla orzechowego użyć sezamowego, żeby wyszedł taki chlebek?

    1. Sprawdź we wpisach Emmy, robiłam te bułki , 1 jajko,6 łyżek tahini, sól, soda i ocet jabłkowy. Wychodzą 4 szt. Do zjedzenia tego samego dnia. Następnego były wg. mnie niesmaczne 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *