Chleb paleo (z ziemniaków i lnu)

Wiele chlebów paleo jest dość wilgotnych i ciężkich, mają też wyraźny posmak omleta albo kokosa (z mąki kokosowej). Chleb paleo z ziemniaków i lnu jest lekki i dość suchy – bezglutenowy, bez mąki kokosowej, zbóż i nabiału (laktozy i kazeiny).

Chleb paleo z ziemniaków i lnu

Smakiem ten chleb odpowiada nieco pszenicznemu razowemu albo pełnoziarnistemu, choć nie ma w składzie pszenicy ani żadnych innych zbóż. Doskonale nadaje się na kanapki, tosty, zapiekanki albo nawet do takich dań jak bruschetta.

Przepis na chleb paleo z ziemniaków i siemienia lnianego:

Przygotowanie tego chleba jest łatwe i szybkie – nie powinno zająć więcej niż 15 minut. Możesz nawet zacząć od rozgrzania pieca.

Nie możesz jeść jajek? Zobacz, jak można je zastąpić: Zamiast jajek.

W miseczce ubij mikserem albo blenderem jajka z oliwą i ugniecionymi ziemniakami. Gdy wszystko się połączy, dodaj mąki, sodę i sól i dobrze wymieszaj.

Na samym końcu dodaj ocet jabłkowy i energicznie wymieszaj ciasto. Przelej do wysmarowanej tłuszczem albo wyłożonej papierem do pieczenia foremki.

Piecz 30-35 minut w 180°C – aż do suchego patyczka. Po wyciągnięciu z pieca daj mu chwilę odpocząć, a następnie wyłóż z foremki. Gotowe!

Co zrobić, żeby nie wyszedł zakalec? Bardzo to zależy od pieca oraz kształtu i nawet koloru foremki (czarna lepsza od błyszczącej). Świeżo ugotowane ziemniaki mają dużo wody, spróbuj je odłożyć w odkrytej miseczce i użyć dopiero po kilku godzinach lub na drugi dzień.

Możesz też spróbować dać jedno jajko mniej i nieco więcej mąki ziemniaczanej. W piecu z termoobiegiem rozważ obniżenie temperatury o 10 albo 20 stopni i częściowe przykrycie papierem foremki.

Poza jajkami nie mamy tu wiele uczulających składników. Jajka nie są dozwolone na ścisłym protokole autoimmunologicznym – restrykcyjnej wersji diety paleo stosowanej przy chorobach z autoagresją.

Czytaj więcej o składnikach: Czy ziemniaki są paleo? oraz Czy siemię lniane jest paleo?

Ziemniaki należą do roślin psiankowatych, na które niektóre osoby z chorobami autoimmunologicznymi też mogą źle reagować. Można je zastąpić batatem albo dodatkową 1/2 szklanki skrobi ziemniaczanej, która jest najczęściej dobrze tolerowana przez każdego.

Ziemniaki i pochodząca z nich mąka albo skrobia oraz siemię lniane nie są dozwolone na diecie SCD i nie czynią tego chleba niskowęglowodanowym.

Len w niewielkich ilościach jest dozwolony na diecie FODMAP – jeśli masz szczególnie wrażliwe jelita na składniki FODMAP, to możesz tego chleba nie tolerować w nadmiarze – umiar wskazany.

Nie jest to najzdrowszy chleb na świecie – ma sporo węglowodanów i dużo tłuszczów wielonienasyconych. O ile nie będziesz go jeść codziennie, to od czasu do czasu nie zaszkodzi.

Z drugiej zaś strony, chleb z reguły jadamy na zimno, a ziemniaki ugotowane (upieczone i usmażone też), a następnie ochłodzone, to dobre źródło świetnego prebiotyka – skrobi opornej.

Tłuszcze wielonienasycone w postaci nasion i pochodzącej z nich mąki są dość stabilne termicznie i tylko w niewielkim stopniu się utleniają – pieczenie na mące lnianej nie jest takie złe, choć smażenie na oleju lnianym to zbrodnia!

Niestety mąka lniana przechowywana długo w naszych szafkach, na półkach sklepowych i w magazynach może się utleniać, dlatego warto przyrządzić ją samodzielnie tuż przed pieczeniem.

Mąkę lnianą uzyskasz mieląc siemię lniane w blenderze. Taka mąka będzie dość gruboziarnista, ale spokojnie nadaje się do pieczenia chleba i nada mu bardziej razowego posmaku.

Smacznego!

Wartości
odżywcze
Wartość
energetyczna
WęglowodanyTłuszczeBiałko
przyswajalnebłonnikogółemwielonienasycone
Bochenek
(16 kromek)
2537 kcal189 g50 g154 g60 g72,7 g
Kromka159 kcal11,8 g3,1 g9,6 g3,8 g4,6 g
Dieta paleo
i samuraja
Dieta LCHF/
niskowęglo-
wodanowa
Dieta
FODMAP
Dieta SCD
i GAPS
Protokół
autoimmu-
nologiczny
Smacznego!Niestety nieByć możeNiestety nieZmodyfikuj
przepis
Inne chleby paleo:

Podyskutuj o tym i innych przepisach: polskie forum paleo. Zadaj pytanie albo pochwal się swoimi potrawami, podziel doświadczeniami i pomóż innym!


Chcesz dostawać informacje na maila o nowych postach na stronie PaleoSMAK? Nie spamujemy, szanujemy prywatność i zawsze możesz się wypisać.

Czytaj więcej: Dieta paleo | Paleo dla początkujących | Efekty diety paleo | Żywieniowe fakty i mity | Dieta na… | Paleo dla dzieci? | Styl życia paleo

Dodaj komentarz przez Facebooka poniżej albo formularzem na dole strony:

6 komentarzy do “Chleb paleo (z ziemniaków i lnu)”

  1. Cześć, robiłam Twój chleb z ziemniakami , nie mogę jajek, bananów, kakao, kokosa i wiele wiele innych rzeczy, mam hashi, mniejsza o to zamiast jajek dodałam glutek lniany wg przepisu —zamiast jajek w przeliczeniu na 1 jajko ile wody i siemienia iiiii —po dodaniu mąki ziemniaczanej zrobiła mi się wielka klucha z ciasta, a ja czytam przelej ciasto do formy, taaa z jajkami tak będzie do przelania, więc pytam się czy ten zamiennik jajek czy w ogóle inne zamienniki spełniają swoją funkcję, czy to w ogóle sprawdzałeś, bo odnoszę wrażenie że ma się to nijak, jest to wielki pic na wodę.

    1. W przepisie masz 6 jajek, a we wpisie o zastępowaniu jajek masz "Powyższe zamienniki są dobre, o ile przepis nie woła więcej niż 3-4 jajka – powyżej tej ilości możesz mieć problemy z konsystencją i smakiem."
      Ten chleb już zawiera siemię lniane, a dałaś go jeszcze więcej. Nie dziwota, że coś nie wyszło. Najlepsza byłaby chyba żelatyna, ale dużo zależy od formy, pieca itp. Ten akurat chleb testowałem z jajkami, ale kilka innych robiłem z powodzeniem bez jajek. Zastępowałem je najczęściej żelatyną.

  2. Spoko fajny tani przepis na chleb ja pieke taki z ziaren z olejem kokosowym i maślanka raz na miesiac nie czesciej smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone symbolem *